Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

Taxíky světa

úvodní stránka

Citröen DS 19
Paříž 1968

 

Technická data
Motor: R4
Převodovka: čtyřrychlostní manuální
Objem: 1,9 – 2,3 litrů
Délka: 4800 mm
Šířka: 1790 mm
Výška: 1440 mm
Rozvor náprav: 2906 mm
Hmotnost: 1781 kg

 

CITRÖEN DS 

Ctröen DS patří k nejvýraznějším evropským automobilům 50. a 60. let minulého století. Během dvacátých let. Kdy se vyráběl, se prodalo 1,5 milionu exemplářů tohoto neobvyklého vozu. Získal si obrovskou popularitu ve Francii, kde sloužil mj. jako taxi.
 

Originální karoserie
Originální silueta vozu byla dílem italského designera Flaminia Bertoniho a francouzského inženýra André Lefébra. Automobil měl na svou dobu revoluční aerodynamický tvar – byl nízký, dlouhý, přední sklo měl posazené velmi šikmo, měl protáhlou kapotu a charakteristickou splývavou zadní část karoserie s blatníky zakrývajícími zadní kola. Karoserie byla tak elegantní, že nebylo zapotřebí žádných dalších pzdob, např. chromovaných lišt. V okamžiku své premiéry se tento automobil nepodobal žádnému jinému vozu, byl naprosto jedinečný. Mnoho znalců jej dodnes považuje za nejkrásnější automobil v historii motorismu.
 

Pokrokový podvozek
Novátorský podvozek skrýval neméně moderní techniku. Nejpokrokovějším technickým prvkem automobilu bylo jeho hydropneumatické odpružení, které bylo doplněno unikátním zařízením umožňujícím řidiči měnit světlou výšku vozu v pěti různých polohách. Dohromady to znamenalo tehdy nevídanou kombinaci ovladatelnosti a jízdního komfortu. Hydraulicky byla ovládána i spojka, brzdy, posilovač řízení a převodovka. Všechny složky byly poháněny společným vysokotlakým hydraulickým čerpadlem. V systému převodu pohonu byla použita poloautomatická spojka, která umožňovala řazení rychlosti bez sešlápnutí pedálu.
 

Staré motory
V počátku použitý motor pokulhával za jinak moderním automobilem. Byl převzat, sice s jistými obměnami, ze staršího modelu Traction Avant. Řadový čtyřválcový motor s obsahem 1,9 l dosahoval výkonu pouze 75 HP, což pro pohon tak velkého automobilu příliš nedostačovalo. Výrobce navrhoval užití šestiválcového motoru typu boxer s větším výkonem, avšak tento plán se nepodařilo zrealizovat. V roce 1965 byla zavedena čtyřválcová jednotka s objemem 2 l a o čtyři roky později motor s objemem 2,2 l vybavený – jako jeden z prvních v Evropě – vstřikováním paliva. Nejvýkonnější pohonná jednotka tohoto modelu dosahovala 143 HP. 

 Atypická řešení
Projektanti vozu Citröen DS vytvořili automobil, který se ani v náznacích nepodobal jakémukoliv jinému vozu na trhu. Kromě atypické, neobyčejně moderní siluety se vyznačoval množstvím originálních řešení technického charakteru. Mnoho podsystémů (zavěšení, posilovač řízení, řízení spojky) bylo integrováno do centrálně řízeného hydraulického systému se společnou nádrží na tekutiny a čerpadlem. Díky tomuto systému bylo možno regulovat také světlou výšku vozidla. Netypicky bylo umístěno i náhradní kolo, a to pod kapotou vozu. Projektanti zde uplatnili rovněž inovační způsob osvětlení: vnitřní světlomety byly od roku 1967 za příplatek spojeny s řízením, takže se natáčely do zatáček a lépe tak osvětlovaly cestu. To vše ovlivnilo skutečnost, že model DS značně předběhl svou dobu a poskytl vzor konstruktérům pozdějších generací automobilů.

Zdroj: Časopis „Taxíky světa“ vydavatel AMERCOM SA, Polsko www.amercom.cz