Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

OPEL MERIVA

Opel Meriva sklízí uznání novinářů – je ve finále evropské ankety Car of the Year 2011 i mezi pěticí finalistů české ankety Auto roku 2011 v ČR KMN

Opel má svůj model již potřetí za sebou mezi finalisty prestižní evropské ankety Automobil roku (Car of the Year) – po Insignii, která vybojovala titul Automobil roku 2009, a Astře, která volni obsadila třetí místo, je to tentokrát nový model Meriva, který se probojoval do finále ankety Car of the Year 2011 (COTY).

„Zákazníci i odborná veřejnost, tedy především novináři, registrují, že Opel přichází s velmi kvalitními vozy, které se chlubí inovativními technologiemi a skvělým designem. A postup Merivy do finále COTY to jen potvrzuje,“ říká Alain Visser, vicepresident automobilky Opel odpovědný za prodej, marketing a poprodejní služby. 

Finálovou skupinu sedmi favoritů na titul COTY 2011 vybíralo ze 41 kandidátů celkem 59 předních motoristických publicistů ze 23 evropských zemí. Vítěz bude oznámen 29. listopadu

V ČR o finalistech novinářské ankety Auto roku 2011 v ČR Klubu motoristických novinářů (KMN) rozhodovalo 39 publicistů, kteří vybírali ze 38 nominovaných novinek – a Meriva se rovněž probojovala do finálové pětice!

Opel vybojoval titul evropského Automobilu roku již třikrát: V roce 1985 s modelem Kadett druhé generace, potom v roce 1987 s Omegou a zatím naposledy v roce 2009 s nastupující Insignií.

Nový Opel Meriva nese zřetelné rysy nového designerského jazyka značky Opel, který spojuje sochařské umění s německou precizností. Vysoce flexibilní model vyniká i příkladnou ergonomií – Meriva se stala vůbec prvním automobilem, který jako celek získal certifikát nezávislé komory německých ergonomů a lékařů-specialistů AGR (Aktion Gesunder Rücken ). K nejzajímavějším prvkům Merivy patří vedle jejich protisměrně se otvírajících dveří např. posuvná sedadla FlexSpace nebo integrovaný záďový nosič jízdních kol FlexFix.

Opel Meriva získal špičkové hodnocení pěti hvězdiček v programu nárazových testů Euro NCAP


Díky skvělému hodnocení ve všech sledovaných kategoriích je šampion ve variabilitě nyní i šampionem v bezpečnosti

Opel Meriva, dosud vysoce ceněný za svoji ergonomii a variabilitu, získal nejvyšší ocenění pěti hvězdiček v programu nárazových testů Euro NCAP. Meriva, která tak kráčí ve stopách modelů Opel Astra a Insignia, získala vysoké hodnocení v každé ze čtyř hlavních kategorií: Za ochranu dospělých členů posádky, za ochranu dětí, ochranu chodců a za bezpečnostní asistenční systémy.

Testy Euro NCAP potvrdily, že inovativní zadní boční dveře modelu Meriva se závěsy na zadních sloupcích karoserie poskytují vysokou úroveň bezpečnosti při všech druzích kolizí a nárazů. Protisměreně se otvírající dveře FlexDoors se samočinně zamykají, pokud rychlost vozu přesáhne 4 km/h. Po nehodě zamykací mechanizmus dveře automaticky odemkne, aby mohla posádka opustit vůz.

Dveře FlexDoors tvoří hlavní součást promyšleně koncipovaného a harmonicky vyváženého designu modelu Opel Meriva. Pasivní bezpečnost zajišťuje pevná struktura karoserie, doplněná škálou zádržných systémů, poskytujících optimální ochranu všem členům posádky. Systém ochranných prvků zahrnuje tříbodové bezpečnostní pásy u všech pěti sedadel, čelní, boční a hlavové airbagy, přední sedadla jsou navíc vybavena dvojstupňovými přepínači bezpečnostních pásů, všech pět bezpečnostních pásů má indikaci zapnutí. Aktivní opěrky hlavy na předních sedadlech snižují riziko poranění krční páteře, což je nejčastější druh zranění při nárazech zezadu.

Meriva má patentovaný systém PRS (Pedal Release System), který při čelním nárazu uvolní pedály od karoserie, čímž se snižuje riziko poranění nohou řidiče. Deformovatelný sloupek řízení je doplněný přídavným čalouněním ve spodní části palubní desky. Kromě systémů pasivní bezpečnosti, zvyšujících ochranu posádky při nehodě, má nový model Meriva standardně elektronický stabilizační systém ESP nejnovější generace s vylepšeným regulačním software pro vyšší stabilitu vozu při brzdění a snížení rizika převrácení.

Bezpečnost dětí i chodců
Konstruktéři automobilky Opel věnovali zvláštní pozornost bezpečnosti dětí. Vynikající výsledek je zásluhou také dětských sedaček Opel, které se uchycují do standardně připravených kotevních bodů systému ISOFIX na krajních zadních sedadlech a pojišťují se horním popruhem, upevněným do oka na zadní straně opěradla. V případě potřeby lze deaktivovat airbag spolujezdce a potom je možné dětskou sedačku namontovat i na přední sedadlo.

Nová generace modelu Meriva dosáhla vynikajícího výsledku i při hodnocení ochrany chodců. Přední kapota je pevná, ale současně je v  oblasti případného kontaktu s chodcem dostatečně poddajná, tak, aby se snížilo riziko poranění hlavy. Inovativní konstrukce předního nárazníku snižuje nebezpečí poranění dolní části nohou a kolen.

Inteligentní konstrukce se vyplácí
Inteligentní konstrukce modelu Opel Meriva se vyplácí v mnoha ohledech: Kromě optimální bezpečnosti posádky snižuje i náklady na opravy a údržbu. Týká se to především poškození vozu při drobných kolizích v malých rychlostech, které tvoří většinu všech nehod. Speciální konstrukce nejvíce ohrožených oblastí snižuje náklady na případné opravy. Díky tomu má Opel Meriva v porovnání s konkurenty velmi výhodné sazby havarijního pojištění.

Opel Meriva je vůbec prvním automobilem, který získal ergonomický certifikát nezávislé asociace lékařů a ortopedů AGR (Aktion Gesunder Rücken e.V. – akce za zdravá záda). Nyní k tomuto ocenění přibylo i maximálních pět hvězdiček za výsledky bariérových testů Euro NCAP. Vzhledem k tomu, že metodika testů Euro NCAP byla v minulém roce výrazně zpřísněna, má tento výsledek ještě větší význam než kdykoli doposud.



OPEL MERIVA

 

Brilantní přizpůsobivost, mimořádná velikost vnitřního prostoru, moderní design, kompaktní vnější rozměry - to byla hlavní kritéria, jimiž se řídili konstruktéři automobilky Opel, když začínali s vývojem nového modelu Meriva. Tento pětisedadlový minivan je o něco menší než model Zafira, má však všechny předpoklady navázat na její mimořádné prodejní úspěchy. Nejsilnější zbraní Merivy je její promyšlený systém uspořádání sedadel "FlexSpace", který změnou uspořádání zadních sedadel umožňuje přizpůsobit interiér pětisedadlového vozu nejrozmanitějším přepravním požadavkům, aniž by přitom bylo nutné vyjímat z vozu jakákoli sedadla.

Touha po svobodě je všeobecná – zvláště pokud jde o naši neustálou touhu po svobodě volby. A proto Vám Opel Meriva poskytuje volnost prožívat život každý den jinak. Meriva toho dosahuje převratnými novými standardy flexibility. Jde o přístup, který prostupuje celým vozem, počínaje koncepcí sedadel FlexSpace, přes jedinečnou funkci Twin Audio a konče nabídkou volitelných doplňků a příslušenství.

Inovativní, přizpůsobivý, elegantní: Opel Meriva druhé generace, který se ve světové premiéře představil 4. března na autosalonu v Ženevě, je vybaven řadou inovativních prvků a řešení, díky kterým potvrdil vedoucí roli modelů Meriva při hodnocení flexibility a optimálního využití obestavěného prostoru. Nová Meriva navíc vyniká výrazným designem.

Poté, co Opel v roce 1999 prošlapal svým sedmimístným modelem Zafira cestu kompaktním MPV modelům, vyjel v roce 2003 malý a dostupný monocab Meriva. I přes skromné vnější rozměry byla Meriva díky revolučnímu konceptu sedadel FlexSpace, vyššímu posezu a prostorné kabině nepřekonatelná při hodnocení flexibility. Všechny tyto přednosti vynesly Merivu na vedoucí pozici třídy malých monocabů - na evropských trzích se dosud prodalo přes milion modelů Opel Meriva!

Nyní vyjíždí Meriva druhé generace – a samozřejmě posouvá laťku flexibility zase o stupeň výš. Koncept uchycení sedadel FlexSpace byl dále rozpracován a je nyní ještě lépe a intuitivněji ovladatelný. Zásadní novinkou Merivy druhé generace je originální systém protisměrně otvíracích dveří FlexDoors, který výrazně zlepšuje přístup do interiéru – tento systém se díky Merivě objevuje v masově vyráběném modelu vůbec poprvé. Flexibilní středová konzole nabízí spoustu úložných míst a schránek. Dalším unikátním prvkem je integrovaný záďový nosič jízdních kol FlexFix, který je zcela ukrytý v zadním nárazníku a vysouvá se jako zásuvka pouze když je to potřeba.

Osobitost nového Opelu Meriva dotváří expresivní vnitřní i vnější styling, který odpovídá novému designérskému jazyku značky Opel, spojujícím sochařské umění designerů s příslovečnou německou precizností. Jednoprostorová karoserie má elegantní splývavé křivky, podokenní linie v zadních dveřích vytváří originální vlnu, která jednak zvýrazňuje konstrukci originálního uchycení dveří FlexDoors a zároveň zlepšuje výhled vzadu sedících pasažérů, což ocení především děti.

Nová laťka interiérové versatility

„Se systémem uchycení sedadel Flex 7 u Zafiry a FlexSpace u Merivy jsme stanovili standardy interiérové přizpůsobivosti celé automobilové branži,“ říká Alain Visser, vicepresident automobilky Opel odpovědný za prodej, marketing a poprodejní služby. „S novou Merivou potvrzujeme pozici lídra v hodnocení versatility v celé automobilové branži. Na trhu nenajdete konkurenta, který by nabízel tolik nápadů, usnadňujících život řidiči jeho pasažérům.“

Flexibilitu nového Opelu Meriva umocňuje celá řada promyšlených prvků a řešení. Originální systém uchycení zadních sedadel FlexSpace, se kterým vyjela již Meriva první generace, byl pro nový model dále vylepšen – posouvat zadní lavici nebo překlápět opěradlo je nyní ještě snazší a celý systém se ovládá ještě intuitivněji.

Interiér nabízí spoustu odkládacích schránek a prostorů – revoluční středová konzole FlexRail sestává z několika zaměnitelných odkládacích schránek, které se mohou posouvat po ližinách umístěných mezi předními sedadly. Toto řešení garantuje pohodlné a adaptabilní využití vnitřního prostoru.

Sedadla nové Merivy mají obdobnou konstrukci a proporce, jako sedadla nové Astry nebo Insignie. Rozsah podélného i výškového nastavování předních sedadel (240 mm, resp. 65 mm) patří k největším ve třídě a garantuje optimální komfort cestujícím každého věku a vzrůstu.

Novinkou v řadě Meriva je i unikátní integrovaný záďový nosič jízdních kol FlexFix, který je většinou zcela „neviditelně“ ukrytý v zadním nárazníku a vysouvá se jako šuplík pouze když je to potřeba.

FlexDoors: Dveře nové generace

Unikátní vzadu zavěšené zadní dveře zaručují dosud nevídaný komfort přístupu k zadním sedadlům. Systém FlexDoors je prvním příkladem využití protisměrně otvíracích dveří ve velkosériově vyráběném modelu v automobilovém průmyslu. Na rozdíl od několika podobných systémů protisměrně otvíracích dveří se dveřní křídla systému FlexDoors otvírají nezávisle a není nutný obvyklý překryv předních dveří přes zadní. Konvenční B-sloupek karoserie Merivy umožňuje jednak nezávislé otvírání křídel dveří a zároveň zaručuje vysokou tuhost struktury karoserie a účinnou ochranu při bočních nárazech. Kromě toho dveře této koncepce usnadňují přístup především k zadním sedadlům.

Umístění závěsů zadních dveří do C-sloupků karoserie přináší více volného prostoru pro nohy vzadu sedících pasažérů při vystupování a nastupování, křídla předních i zadních dveří FlexDoors se vyklápějí v úhlu až 84 stupňů, což je mnohem více, než u konvenčních dveří, které se vyklápějí v úhlu 68 až 70 stupňů. Dveře FlexDoors nejenom usnadňují přístup do kabiny, ale usnadňuje i takové situace, kdy si například řidič nebo jeho vpředu sedící spolujezdec chtějí odložit na zadní sedadla kabát nebo tašku.

Sedadla systému FlexDoors zvyšují i bezpečnost při převozu dětí – pro rodiče je výrazně snazší usadit děti vzadu do dětských sedaček a bezpečnější je i vystupování, protože otevřené přední i zadní dveře vytvářejí jakýsi chráněný prostor a rodiče a děti nejsou ani na chvíli odděleni vyklopeným křídlem zadních dveří, jako u konvenčních automobilů.

Systém FlexDoors byl klinicky úspěšně testován zákazníky modelů Meriva už od roku 2006. Na konstrukci dveří FlexDoors uplatnili jejich tvůrci hned několik patentových řešení.

Design zvýrazňující jednoprostorovou koncepci

Nová Meriva svým vnitřním i vnějším stylingem rozvíjí novou designerskou filozofii automobilky Opel, ve které se snoubí sochařské umění s německou precizností. Meriva nové generace proto na první pohled doslova vyzařuje kvalitu, tak, jako je tomu u předchozích modelů Insignia a Astra.

Designeři automobilky Opel vytvořili dynamický a zároveň elegantní monocab. Nízko posazená originálně zvlněná podokenní linie a charakteristický motiv břitu propůjčují Merivě svěží vzhled.

Dveře FlexDoors zvou do harmonicky stylizovaného interiéru se splývavými liniemi. Prostornost interiéru opticky umocňuje do boků protažená palubní deska a pocit volného prostoru podporuje i dopředu skloněná středová konzole.

Interiér může být vyvedený v kombinaci šesti různých stupňů výbav a barev – takovou škálu nenabízel dosud žádný model značky Opel. Vysokou úrovní zpracování a kvalitními materiály se nová Meriva vyrovná dražším vozům.

Šest ekologických a hospodárných motorů

Nová Meriva těží z dlouhého rozvoru a širokého rozchodu kol vpředu i vzadu – to vše zlepšuje jízdní vlastnosti i cestovní komfort.

O pohon se starají hospodárné a výkonné přeplňované motory o výkonech od 75 k do 140 k. Na zákazníky čeká i výjimečně úsporná verze ecoFLEX. Motory Merivy jsou propojeny s pěti- a šestistupňovými převodovkami, k dispozici je také šestistupňový automat.

Nový Opel Meriva byl připraven ve vývojovém centru automobilky Opel v německém Rüsselsheimu, vyrábět se bude ve španělské Zaragoze.

První Meriva – pro segment evropských malých MPV naprosto klíčový model – se představila před sedmi roky, v roce 2003. Od té doby patří k nejprodávanějším vozům tohoto segmentu v Evropě. Až poslední tři roky přinesly do této pod kategorie nové, prostornější a mnohdy i provokující konkurenty, kterým se postaví i zcela nový Opel.

Nová generace sleduje filozofii nastolenou posledními modely značky, které reprezentuje především Insignia a nová Astra. Znamená to nejen podobný design, ale také extrémní nárůst rozměrů, který řadí novinku na samotný vrchol segmentu malých MPV.

Délka se mezigeneračně změnila o celých 235 mm – zatímco končící Opel Meriva měří 4052 mm, nový Opel Meriva má 4288 mm. To řadí novou Merivu před veškerou konkurenci, včetně dosud (nejen) délkově nejextrémnější Škodu Roomster (4205 mm). Také šířka 1812 mm (+ 120 mm) překonává hodnoty obvyklé v segmentu, výška se naopak nepatrně snížila z 1624 na 1615 mm. Rozvor náprav měří 2644 mm (+ 14 mm).

V paletě motorů vsadil  Opel výhradně na maloobjemové agregáty. Základem je nová generace 1.4 Twinport o výkonu 74kW/100k. Motor má litinový blok, hlinikovou hlavu a rozvod poháněný bezúdržbovým řetězem. Hlavní novinkou je proměnlivé časování sacích i výfukových ventilů (v rozsahu 60°, respektive 45°) a samozřejmě také úprava pro emisní normu Euro 5. Vyšší účinnost zajišťuje částečně odpojitelné olejové čerpadlo, duté vačky a kliková hřídel a také schopnost při částečné zátěži fungovat s teplotou chladící kapaliny až 105°C.

Motor 1.4 Turbo s vodou chlazeným turbodmychadlem se bude nabízet ve dvou výkonných variantách. Slabší 1.4 Turbo s 88kW/120k nahrazuje dosud používanou atmosférickou 1.6 l, silnější 1.4 Turbo 103kW/140k pak zážehovou 1.8 l. Kombinovaná spotřeba u 88kW/120k Merivy je shodná s Merivou 1.6 l.    

Nabídku dieselových motorů budou  tvořit dvě 1.3 CDTI (55kW/75k), 1.3 CDTI ecoFlex (70kW/95k) a tři 1.7 CDTI se 6-ti stupňovou automatickou převodovkou (74kW/100k), 1.7 CDTI  (81kW/110k), 1.7 CDTI (95kW/130k). Všechny motory mají společnou hliníkovou hlavu s šestnáctiventilovým rozvodem a 1800 bar vstřikování common-rail s možností až osmi vstřiků během jednoho pracovního cyklu.

Opel Meriva se bude vyrábět ve Španělské Zaragoze.

Pro rok 2011 je pak naplánován příchod LPG verze a zabudování systému Start-stop.

(Zdroj: www.auto.cz)

OPEL MERIVA OČIMA VOZÍČKÁŘE

Měl jsem možnost vyzkoušet Opel Merivu NG jako vozíčkář (myopat). Opel Meriva má velice dobré jízdní vlastnosti. Veškeré ovládací prvky padnou řidiči okamžitě do ruky. Co se týče nastupování a vystupování vše jsem zvládnul samozřejmě, že za pomoci druhé osoby.

Paraplegik by neměl mít problémy s nastupováním a vystupováním. U kvadruplegika si nejsem tak jist, ale je nutné tyto úkony vyzkoušet. Vzhledem k tomu, že se zadní dveře otvírají v protisměru je nakládání a vykládání mechanického vozíku méně náročné. Oboje dveře lze otevřít do pravého úhlu. Elektrický vozík je možné naložit po sklopení zadního opěradla do kufru po nájezdových ližinách nebo pomocí jeřábku. 

Všechny podrobmé informace, o vozech Opel, včetně technických dat a ceníků získáte na stránkách http://www.srba.cz