Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

Opel GT-pojem se vrací

Zdroj: www.auto.cz

Opel GT – pojem se vrací    

Opel GT patřil na počátku 70. let k pojmům, které přežily až do dnešních dnů. Opel se po téměř 40. tetech pokouší na tuto vlnu opět naskočit a předkládá skalním fanouškům koncept jako poprvé. Jen technologie jsiou podvratně sofistikovanější.

Nový Opel GT přichází na trh jako poslední z koncernových trojčat – Pontia, Solstice, Saturn Sky a Opel GT. Všechny sdílejí stejnou platformu a také budou vyráběny ve stejném závodě v americkém Wilmingtonu. Proti svému jmenovci ze 70. let nové GT přišlo o pevnou střechu a bude dodávání jako roadster proti původnímu kupé. Látková skládací střecha je ve složeném stavu zcela skryta pod pevným krytem a neruší tak linie karoserie. Naopak zachovává koncepci s podélně uloženým motorem vpředu a pohonem kola zadní nápravy. Tím ovšem veškerá podobnost vozů končí.

Celková koncepce vozů vychází z osvědčené koncepce sportovních roadsterů. Poměrně krátký vůz 4091 mm je hodně široký 1813 mm a v nejvyšším bodě dosahuje jen 1274 mm. Bočnímu pohledu dominují velká 18“ kola, poměrně dlouhý rozvor 2415 mm a velmi krátké převisy na obou koncích. Tento základ je podtržen typickými křivkami moderních vozů Opel tvořenými kombinací oblin a ostrých hran. Příď kombinuje ostré hrany nárazníku se spoilerem plným rozměrných vstupů chladícího vzduchu a zaoblenou maskou chladiče rámovanou kombinovanými světlomety. Zatímco potkávací světlomety jsou projektorového typu, dálkové jsou klasické halogenové. Dynamiku přídi dodávají prolisy v kapotě s hliníkovým rámečkem, které pracují jako výdechy ohřátého vzduchu z motoru. Stejnou funkci plní také prolis na boku vozu dobře patrný ze zadního tříčtvrtečního pohledu. Mimo této funkce také zdařile rozbíjí velkou plochu svalnaté karoserie. Na zádi se opakují motivy přídě jako například vertikální ostrá hrana v jejím středu. Jako přimhouřené oči působí zadní vysoko umístěné svítilny. Originálním prvkem je jejich orámování, dělené šedým plastem, které zdařile imituje hliník. Dynamiku zádě doplňují trojúhelníkové aerodynamické prolisy za sedadly uklidňující turbulenci. Jejich přední část ve stříbrné barvě pracuje jako ochranný oblouk.

Vnější vzhled auto sice prodává, ale jeho výbava pod kapotou z něj může udělat objekt neodolatelné touhy drsných mužů. Právě pro ty  je určen Opel GT. Pod jeho dlouhou kapotou se ukrývá poklad v podobě podélně uloženého přeplňovaného zážehového řadového čtyřválce Ecotec 2.0. Jedná se o nejvýkonnější agregát v nabídce firmy Opel.

Je napěchován high-tech prvky v podobě přímého vstřiku paliva, dvoustupňového turbodmychadla s mezichladičem, kované klikové hřídele, sodíkem plněných výfukových ventilů v hliníkové hlavě či dvěma vyvažovacími hřídeli. Přímé vstřikování pracuje s proměnným vstřikovacím tlakem a vysokotlaké palivové čerpadlo není elektrické, ale poháněné od motoru. Výsledkem jsou vynikající výkonné parametry. Výkon motoru je 191 kW/260 k při 5300 ot/min a točivý moment má hodnotu 350 Nm v širokém rozpětí otáček 2500-5300 ot/min. Měrný výkon motoru 95,6 kW/litr řadí tento motor k nejvýkonnějším v sériové produkci. Tato síla umožňuje 1320 kg těžkému vozu zrychlovat z 6-j00 km/h pod 6 sekund. Díky kompaktním rozměrům a tvaru je aerodynamika poněkud limitujícím faktorem, který nedovoluje dosahovat vyšší rychlost než něco málo přes 230 km/h, což je na otevřený vůz i tak hodnota vysoká. Výkon je přes ručně řazenou pětistupňovou převodovku přenášen na kola zadní nápravy čímž bylo dosaženo téměř ideálního rozložení hmotnosti.

Sportovnímu naturelu vozu byl uzpůsoben také jednoduchý interiér. Prostoru před multifunkčním tříramenným volantem vévodí dva rozměrně kruhové přístroje s kovovými rámečky. Středová konzola obsahuje jen nejnutnější ovladače, aby nerozptylovala soustředění řidiče. Jednoduše tvarovaná sedadla s opěrkami hlavy integrovanými do opěradel by měla zaručit perfektní boční vedení v rychle projížděných zatáčkách, po které je tento roadster prvoplánovitě určen.

Pokud se u vozu neprojeví nějaké nečekané vady, má již podle těchto informací hodně co nabídnout a konkurence má nad čím přemýšlet. Vyhlášená prodejní cena Opela GT je 29.900 Euro (cca 850 tis. Kč).

 

Srovnání Opel GT vs. Honda S2000 vs. Mazda MX5

 

Opel GT

Honda S2000

Mazda MX5

Délka [mm]

4091

4135

3995

Šířka [mm]

1813

1750

1720

Výška [mm]

1274

1285

1245

Rozvor [mm]

2415

2405

2330

Rozchod vpředu [mm]

-

1470

1490

Rozchod vzadu [mm]

-

1510

1495

Počet míst

2

2

2

Zavazadlový prostor [l]

Neudán

143

150

Pohotovostní hmotnost [kg]

1320

1320

1164

Palivová nádrž [l]

-

50

50

 

Motor

př. zážehový

zážehový

zážehový

Zdvihový objem [cm3]

1998

1997

1998

Válce/ventily

4/4

4/4

4/4

Nejvyšší výkon [kW/ot/min]

191/5300

177/8300

118/6700

Nejvyšší toč. mom. [Nm/ot/min]

350/2500-5300

208/7500

188/5000

Max. rychlost [km/h]

přes 230

241

210

Zrychlení 0-100 km/h [s]

pod 6,0

6,2

7,9

Komb. spotřeba [l/100 km]

neudána

10

8,2

Cena

29.900 Euro

1.179.000 Kč

799.900 Kč