Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

Opel Manta

Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Opel_Manta

Opel Manta

 

Opel Manta

 

Opel Manta A

Výrobce

Opel

Koncern

GM

Roky produkce

1970 - 1988

Místa výroby

Německo

Předchůdce

Opel GT

Nástupce

Opel Calibra

Příbuzné vozy

Opel Ascona

Konkurence

Ford Capri

Karoserie

dvoudveřové kupé

Třída

sportovní

Opel Manta byl sportovním modelem německé automobilky Opel. Vyráběl se ve dvou generacích v letech 1970 až 1988.  Manta nahradila Opel GT a vystřídal jí v roce 1989 model Calibra.

Vycházela z typu Ascona. Měla být hlavním konkurentem vozu Ford Capri. Během pětileté výroby se vyrobilo 498 533 kusů. Na výběr byla široká paleta pohonných jednotek.

Motory

  • 1.2S 44 kW (60 PS)
  • 1.6N 44 kW (60 PS)
  • 1.6S 55 kW (75 PS)
  • 1.9S 66 kW (90 PS)
  • 1.9E 77 kW (105 PS)

Manta B

 

Manta B GT-E

Vycházela z faceliftované Ascony. Na výběr byla jako fastback nebo kupé. Od roku 1979 se Opel začal zúčastňovat rallye s typem Manta 400 ve skupině B.

Motory

  • 1.2S 44 kW (60 PS)
  • 1.6N 44 kW (60 PS)
  • 1.6S 55 kW (75 PS)
  • 1.9N 55 kW (75 PS)
  • 1.9S 66 kW (90 PS)
  • 1.9E 77 kW (105 PS)
  • 1.3N 44 kW (60 PS)
  • 1.3S 55 kW (75 PS)
  • 1.6N 44 kW (60 PS)
  • 2.0N 66 kW (90 PS)
  • 2.0S 74 kW (101 PS)
  • 2.0E 81 kW (110 PS)

Závodní verze

Opel Manta 400

 

Manta 400

Technicky vycházela z tybu Manta B2. Od roku 1979 pracoval tým Opel na vývoji modernizované verze Ascona 400. Po vzniku skupiny B se tým ale rozhodl tyto komponenty implantovat do vozu Manta. Na vývoji spolupracovala firma Irmscher a Cosworth. Výroba rallyeového typu byla ukončena v roce 1985. Do té doby bylo vyrobeno 245 vozů. První soutěží byla Korsická rallye 1983. Vůz nikdy nezískal žádné vítězství. největší úspěchy získávaly na afrických soutěžích, kde vynikala jejich spolehlivost.

Vůz měl samonosnou karoserii s motorem vpředu. Poháněl jej čtyřválec 2420 cm³ s rozvodem OHC který dosahoval výkonu 275 koní a točivého momentu 294 Nm, který měl zvýšený výkon dvojicí karburátorů Weber DCOE 50. Pětistupňová převodovka byla od firmy Getrag 265. Vůz měl dvoulamelovou spojku, samosvorný diferenciál ZF, tlumiče Bilstein a padesátilitrovou nádrž. Vůz byl dlouhý 4463 mm, široký 1770 mm a vážil 960 kg.