Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

Kultovní auta ČSSR

Zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_1203
Zdroj: http://www.1203.cz/

ŠKODA 1203

 

Škoda 1203 (známější jako „dvanáctsettrojka“, nebo také „dvanáctsettroska“ je poslední užitkový automobil značky Škoda, který měl klasickou koncepci pohonu a zároveň je první a jediný český, resp. československý sériově vyráběný užitkový automobil s bezkapotovou karosérií.

Škoda 1203 se stala jedním z nejrozšířenějších užitkových vozidel. Mezi klady tohoto automobilu byl řazen relativně velký zavazadlový prostor, nízká cena, variabilita prostoru a i přes zoufalou strnulost techniky a neustálé stesky uživatelů na slabý a přehřívající se motor, problémy s řazením, mizerné jízdní vlastnosti bez zátěže atd. vydržela bez podstatnějších konstrukčních zásahů ve výrobě přes třicet let.

Používala se, mino jiné, také jako sanitní vozidlo, které dopravovalo nemocné, raněné a rodičky.

V současné době stále více slengově nazývaných "razdvatrojek" končí na vrakovištích, velký počet jich ale stále jezdí u menších firem nebo u živnostníků. Občas se objeví hlavně modernizovaný TAZ 1500 a modely 1203 z novější doby u soukromých provozovatelů dopravní zdravotnické služby v podobě převozových sanit.

Výrobci

Automobil se začal vyrábět ve Vrchlabí v roce 1968 (typ 997). O pět let později se začal vyrábět modernizovaný typ 776 a část výroby byla přesunuta do slovenské Trnavy. V roce 1981 se do tohoto města přesunula celá produkce (ve Vrchlabí se od té doby vyráběly jen luxusnější provedení osobních automobilů Škoda 742 ve výbavě GL a GLS) a název se změnil na Škoda TAZ. V roce 1985 přišla další modernizace a objevil se motor 1433 ccm (model TAZ 1500). V 90. letech při dalších modernizaci dostal TAZ 1500 boční posuvné dveře, novou masku a model 1999 plastové nárazníky, do některých vozů se montoval vznětový motor Volkswagen, ale to už byla labutí píseň.

V závodě ve Vrchlabí se vyrobilo v letech 1968-1981 69 727 kusů. První prototyp pod označením Š 979, jenž se lišil provedením karoserie, byl postaven na jaře roku 1957. Tento prototyp poháněl motor ze Škody 1201. Ve spolupráci s ČZ Strakonice se měl na podvozku Š 1203 stavět agromobil Š 998 na způsob německého Unimogu, celkem se však postavilo pouze 23 exemplářů.

Po úspěšném jednání o odkoupení výroby z TAZu získala firma Roman Jirouš – OCELOT na základě delimitace výroby č. A675/1999 duševní majetek včetně výroby z Trnavy a tak se po cca 30 letech vrátila výroba zpět do České republiky, do Žacléře, místa 16 km vzdáleného od Vrchlabí, kde v 60. letech začala.

Modely

  • typ 997 1968-1974
  • typ 776 1974-1985
  • Š 1203M 1985
  • Š1203 1433cm3 1990
  • TAZ 1500 1994
  • Pelucar 1500/1900 repliky TAZ 1500 stavěné v 90. letech v Německu.

Technické informace

Motor

  • Druh: čtyřtaktní, řadový, benzínový, karburační, s ventily v hlavě válců, rozvody OHV
  • Počet valců: 4
  • Objem: 1 221 - 1 433 cm³
  • Výkon: 47 - 51 k (34,6 - 37,5 kW) při 4 600 otáčkách za minutu
  • Maximální točivý moment: 88 Nm při 3 000 otáčkách za minutu
  • Komprese: 7,5 - 8,5
  • Zdvih: 75 - 88 mm
  • Vrtání (997): 72 mm
  • Počet převodových stupňů: vpřed 4 nebo 5 + zpětný 1
  • Maximální rychlost: 90 - 115 km/h
  • Spojka: jednoduchá lamelová

Chlazení

  • Kapalinové dvouokruhové bimetalově řízené
  • S nuceným oběhem (vodní čerpadlo na klínovém řemenu)
  • Chladič náporový sloužící i jako expanze
  • Vrtule poháněná od klikové hřídele
  • Regulace vzduchu do chladiče řidičem tzv. záclonkou před chladičem

Brzdy

  • Kapalinové
  • Jedno nebo dvouokruhové
  • cca od roku 1980 s posilovačem pomocí podtlaku v sání

Rozměry

  • Délka: 4520 mm
  • Šířka: 1800 mm
  • Výška: 1900 mm

Nákladová plocha

sanita

  • Délka: 2780 mm
  • Šířka: 1600 mm
  • Výška: 1340 mm

Hmotnost

Sanita

  • Pohotovostní: 1 170 kg
  • Užitečná: 790 kg
  • Obsluhy: 160 kg
  • Celková: 2 120 kg

Elektro výzbroj

  • palubní napětí: 12V
  • ukostření: záporný pól
  • dobíjení dynamem za pomocí dvoustupňového buzení nebo alternátoru

Baterie

  • Olověná
  • Umístění
    • Dodávka, mikrobus, montážní, sanita : levá strana zadní části zavazadlového prostoru

Topení

  • Princip: teplovodní od motoru
  • Počet: max 2
  • Základní v přístrojové desce: sání z venčí, regulace vody a max vzduchu.
  • Typ 993: jednorychlostní ventilátor, ofuk nohou (řidiče, spolujezdce či obou) nebo okna
  • Přídavné v zavazadlovém prostoru. Teplovodní, jen vnitřní okruh vzduchu
  • Jednorychlostní ventilátor
  • Sání v zadní části zavazadlového prostoru
  • Vyústění za příčkou předních sedadel směrem do podlahy
  • Řízení za sedačkou řidiče (voda, ventilátor)
     

Výrobce

AZNP, závod Vrchlabí (1968 - 1982); TAZ Trnava (1981 - 1999); Roman Jirouš - OCELOT Žacléř (1994 - dosud)

Další jména

TAZ 1500

Roky produkce

1968 – 1999

Místa výroby

Československo, Slovensko

Předchůdce

Škoda 1202

Příbuzné vozy

Škoda 1202

Karoserie

2-dveřový valník, 4-dveřový COM a mikrobus

Třída

užitkové automobily

Motor

Motor

1221 nebo 1433 ccm

Převodovky

Převodovka

manuální 4+1 nebo 5+1



Zdroj: http://www.1203.cz/
ŠKODA 1203