Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

Taxíky světa

úvodní stránka

Toyota Avensis
Eindhoven 2003

 

Technická data
Toyota Avensis (2003-2008)
Motor: R4
Objem: 2.0 litrů
Výkon: 85 kW
Maximální rychlost: 190 km/h
Hmotnost: 1.430 kg

 

Toyota Avensis
T
oyota Avensis byla představena v roce 1997 a vystřídala v nabídce firmy spolehlivý, ačkoli nepříliš originální model Carina E. Model Avensis první generace připomínal svým designem svého předchůdce a stejně jako on nevypadal nijak originálně. Teprve jeho druhá generace z roku 2003 byla navržena poněkud odvážněji a karoserie získala atraktivní vzhled.

Evropský design
Karoserie vozu Avensis druhé generace, navržená v designovém studiu automobilky ve Francii, se lišila od svého předchůdce mimo jiné výše vedenou linií kapoty a značně většími předními světlomety. Také zádní část automobilu získala šmrnc, zejména zásluhou originálně tvarovaných světel. Automobil působil masivnějším dojmem než vůz předchozí generace, ale měl mnohem atraktivnější vzhled. Byl nabízen jako čtyřdveřový sedan, pětidveřový liftback nebo jako mimořádně prostorné kombi.

Výraznější interiér
Také interiér vozidla doznal velkých změn. Automobily první generace měly nevýrazný šedý interiér, který se ničím neodlišoval od konkurenčních vozů. V autech druhé generace byla namontována modernější palubní deska s vylepšeným designem. Přístrojová deska sestávala ze dvou velkých kulatých „budíků“, které doplňovaly dva menší a digitální displej. Byla mnohem přehlednější. Její tmavě černo-šedé zbarvení bylo oživeno stříbrnými doplňky. Na sedadla bylo použito atraktivnější čalounění. Nezpochybnitelnou předností oproti první generaci byla také vylepšená ergonomie pracovního místa řidiče.  

Bezpečnost
Velkou pozornost věnovali konstruktéři automobilu Toyota Avensis druhé generace otázkám bezpečnosti. Snaha se vyplatila, o čemž svědčí zisk pěti hvězdiček v nárazovém testu organizace Euro NCAP. Model získal 34 bodů, nejvíc do té doby testovaných vozů. K výsledku přispělo mimo jiné to, že Avensis se v roce 2003 stal prvním automobilem v Evropě, který byl vybaven kolenním airbagem řidiče.

Taxi – luxusní záležitost
Holandsko je země známá svými větrnými mlýny, tulipány, sýrem a … bicykly. Všudypřítomná kola - jak na venkově, tak ve městech – přirozeným způsobem omezují zájem lidí o jiné dopravní prostředky, včetně taxi, která jsou navíc poměrně drahá. Kromě toho je v největších městech, zvlášť v Amsterodamu, kvůli častým zácpám jednodušší dostat se do školy nebo do zaměstnání jednostopým vozidlem.

Taxi se nedá zastavit
V Holandsku není zvykem zastavovat taxi na ulici. Ta jsou dostupná pouze na stanovištích nebo na telefonickou objednávku. Tradičním máváním ruky máme šanci – a to ještě malou -  zastavit taxi pouze v Amsterodamu. Využívání taxislužby je v Holandsku poměrně nákladná záležitost. Relativně víc se platí na krátké vzdálenosti, protože první dva kilometry jsou dražší než ty další. Zato řidiči neinkasují dodatečné poplatky za dobu strávenou v dopravních zácpách ani nepočítají se spropitným.

Není taxi jako taxi
V Holandsku není povinností ani zvykem, aby měla taxi určitou barvu. Jedině korporace používají jednotnou barvu. Od ostatních vozidel je odlišuje tmavomodrá registrační značka s červenými písmeny, zatímco jiná vozidla mají značku žlutou. Toto ustanovení bylo zavedeno v roce 2000. Navíc má většina taxi světelné označení na střeše. Ovšem ne všichni taxikáři ve velkých městech, zvláště v Amsterodamu, mají stejná oprávnění. Úzké uličky, zvláštní pruhy vyčleněné pro autobusy a omezení dopravního ruchu poblíž kolejí a tramvajových zastávek výrazně determinují pohyb soukromých automobilů, tedy i taxi. Pro získání oprávnění jezdit a zastavovat na místech určených pro veřejnou dopravu je třeba vlastnit licenci, která musí být umístěna na viditelném místě. Navíc musí automobil splňovat celkem přísná kritéria týkající se jednak jeho technického stavu, ale také stáři vozu.

 

Zdroj: Časopis „Taxíky světa“ vydavatel AMERCOM SA, Polsko www.amercom.cz