Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

Taxíky světa

úvodní stránka

Volkswagen Brouk
Mexico City 1985

 

Technická data
Motor: boxer, řadový čtyřválec
Převodovka: čtyřstupňová manuální
Objem: 1.6 l
Max. rychlost: 130 km/h
Výkon: 23,5 HP (později 54 HP)
Hmotnost: 810 kg

Volkswagen Brouk

Konstruktérem modelu Volkswagen Brouk by Ferdinand Porsche. Rozhodl se postavit auto, jehož cena by tolik nezatížila rozpočet průměrné německé domácnosti. Požadavky byly skromné. Automobil měl být levný, spolehlivý a měl mít poměrně jednoduchou konstrukci. Jeho interiér byl uzpůsoben pro čtyři dospělé osoby. Maximální rychlost se blížila ke 100 km/h a vozidlo hravě zvládlo 30% stoupání.

Konstrukce vozu VW Brouk

Brouk má charakteristický tvar. Kulatá linie střechy, vystouplé blatníky, malá, téměř svisle umístěná skla a úzká kola s velkým průměrem. Výbava interiéru je poměrně strohá. Svislá palubní deska byla původně kovová, pozdější modely ji měly plastovou. Řidič měl před sebou pouze jediný ukazatel s tachometrem, počítadlem kilometrů a ukazatelem množství paliva. Volant měl tenký věnec s velkým průměrem. Přední sedadla byla celkem prostorná. Zadní sedadla skýtala nedostatek prostoru pro hlavu a nohy. To bylo ovšem bohatě vyváženo neuvěřitelnou spolehlivostí auta a jeho nadčasovým designem. Během dlouholetého období výroby byl automobil neustále modernizován. Objem motoru postupně vzrostl z 985 cm³ na 1584 cm³ a výkon z 23,5 HP na 54 HP.

Modernizace

Postupem času byla zavedena synchronizace převodovky. Hydraulický brzdový systém a kotoučové brzdy předních kol. Přední zavěšení bylo upevněno na vzpěry McPherson. Co se týče vnějších úprav, byla zvětšena skla, reflektory a nárazníky. Interiér, sedadla, volant a palubní deska prošly řadou úprav. Do výroby byla zavedena rovněž verze se stahovací plátěnou střechou. Na bázi komponentů z automobilu VW Brouk byl vyráběn také mikrobus, jehož produkcí byla zahájena mimořádně popilární éra dodávkových automobilů Volkswagen Transportér.

Výroba modelu VW Brouk

Prototyp nazvaný V3 vznikl v roce 1936. Než se výroba v nově postavené továrně stačila masově rozjet, vypukla 2. světová válka. Po jejím zakončení rozhodla britská správa, pod jejímž dohledem se německý automobilový průmysl nacházel, že opět zahájí výrobu modelu VW Brouk. Výroba stoupla závratným tempem. V roce 1950 dosáhla úrovně 100 000 kusů. O rok později bylo vyrobeno 250 000 vozů. V dalším roce už půl milionu. V roce 1955 milion kusů a v roce 1972 překonala produkce rekord držený modelem Ford T, když zdolala hranici 15 milionů kusů. Koncem 70. let minulého století byla výroba automobilu VW Brouk v Německu ukončena. Výroba tohoto vozu pokračovala v Belgii, Mexiku a v dalších zemích. Tento model se definitivně přestal vyrábět v roce 2003.

Zdroj: Časopis „Taxíky světa“ vydavatel AMERCOM SA, Polsko www.amercom.cz