Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

Taxíky světa

úvodní stránka

Citröen Traction Avant 11
Madrid 1955

http://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_Traction_Avant   


Technická data
Citröen Traction Avant 11 (1934-1957)
Motor: R4
Objem: 1.9 litrů
Výkon: 34 kW
Maximální rychlost: 118 km/h
Hmotnost: 1.110 kg

 

Citröen Traction Avant  byl uveden na trh v roce 1934 a byl jedním z nejzdařilejších automobilů té doby. Vůz měl natolik moderní konstrukci, že zůstal ve výrobě 23 let a řešení u něho použitá vyznačila směr dalšího rozvoje automobilismu na několik dalších desetiletí.

Moderní konstrukce
Flaminio Bertoni a André Lefébvre, konstruktéři modelu Traction Avant, použili u vozu několik na svou dobu zcela netypických řešení, která se později projevila jako velmi zdařilá a výborně se osvědčila v praxi. Později některá z nich začali používat také další automobiloví výrobci a původně netradiční řešení se stala povinným standardem až do dnešní doby. K nejdůležitějším patřilo použití samonosné karoserie, což umožnilo opustit těžký nosný rám, dále pak pohon předních kol, značně účinnější systém nezávislého zavěšení předních kol a odpružení torzními tyčemi.

Přední pohon
Pohon předních kol byl používán už před uvedením vozu Citröen Traction Avant do prodeje (např. německou firmou DKV a americkou firmou Corda), avšak francouzské auto začalo být jako první s tímto řešením vyráběno sériově. Kombinace pohonu předních kol a motoru vpředu přinesla větší prostor pro posádku, protože ho neomezoval tunel pro hnací hřídel.

Výsledky
Nezávisle na použitém motoru dosahoval poměrně lehký automobil, vážící něco málo přes 1000 kg, dobrých výkonu a měl poměrně hospodárný provoz – mohl jet rychlostí až 120 km/h a spotřeboval přitom jen 10-15 l paliva na 100 km. Ve třicátých letech se takovými výsledky mohlo pochlubit jen málo vozidel.

Podvozek
Ve třicátých letech dvacátého století byly u osobních automobilů povinným standardem v oblasti zavěšení pevné nápravy s listovými pružinami. Toto řešení bylo jednoduché a houževnaté, ale na druhou stranu nezajišťovalo dostatečný komfort jízdy ani precizní řízení vozu. Proto se konstruktéři automobilu Citröen rozhodli použít vpředu vozidla složitější, avšak značně účinnější systém nezávislého zavěšení, kde byly místo listových pružin použity torzní tyče a lichoběžníkové závěsy. Zadní náprava sice zůstala pevná, ale i ta byla odpružena torzními tyčemi. Díky tomu se stalo řízení automobilu v porovnání s konkurenčními modely značně jistější a v zatáčkách se jeho karoserie méně nakláněla.

Motory
Pohon automobilu obstarával jeden ze tří řadových motorů se čtyřmi válci a objemem od 1,3 do 1,9 l nebo šestiválcová jednotka o obsahu 2,9 l. Pohonná jednotka popisovaného modelu Citröen Traction Avant 11 měla objem 1,9 l a dosahovala výkonu 34 kW. Motor byl uložen podélně v přední části vozidla a poměrně netypicky před ním byla umístěna manuální převodovka se třemi rychlostmi.

Karoserie
Karoserie vozu Citröen Traction Avant byla svařována z ocelových plechů jako samonosná struktura. Díky tomu si zachovávala vysokou pevnost při hmotnosti mnohem nižší, než tomu bylo u konstrukcí na pevném rámu. Automobil se vyráběl v několika variantách karoserie, jako čtyřdveřový sedan, dvoudveřové kupé a jako roadster. Dostupná byla také o něco delší varianta familiale vybavená osmi sedadly ve třech řadách.

Dráž a přece levně
Co se týče počtu taxi, drží Madrid mezi evropskými městy prvenství. Cestování v nich je sice značně dražší než jízda městskou hromadnou dopravou, ale ceny jsou dostupné. Dodatečně se platí za přepravu zavazadel a zvířat, doplácí se také za jízdu v noci a během svátků. Pokud cesta začíná na stanovišti taxi, případně při zastavení taxi na ulici, platí se pouze za ujeté kilometry. Pokud si zavoláte taxi telefonem, zaplatíte víc. Na střeše volného taxi svítí zelené světlo a za předním sklem je nápis libre. Vozidla taxikářských korporací, bílá s příčným červeným pruhem na předních dveřích nebo černá s vodorovnými červenými pruhy, jsou lehce rozeznatelná. Na dveřích musí mít povinně viditelné číslo licence. V Madridu se jízda platí hotově, jen málo taxi přijímá platbu kartou.


 

http://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_Traction_Avant   

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_Traction_Avant  

http://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_Traction_Avant   

 

Zdroj: Časopis „Taxíky světa“ vydavatel AMERCOM SA, Polsko www.amercom.cz



 


Zdroj: Časopis „Taxíky světa“ vydavatel AMERCOM SA, Polsko www.amercom.cz