Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

Taxíky světa

úvodní stránka

FORD FAIRLANE
Havana 1955

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Fairlane_(Americas)

Technická data Ford Fairlane
Motor: R6
Výkon: 120 HP
Objem: 3,7 litrů
Maximální rychlost: 140 km/h
Hmotnost: 1483 kg

 

FORD FAIRLANE
Název Ford Fairlane získal automobil odvozením od názvu rezidence zakladatele značky Henryho Forda. Od poloviny padesátých let až do sedmdesátých let minulého století bylo takto pojmenováno několik vozidel, které se svou velikostí řadily do různých tříd.  

Různé typy karoserie
Ford Fairlane se objevil v roce 1955 a vystřídal v nabídce firmy velký vůz vyšší třídy zvaný Crestline.
Po konstrukční stránce se nový automobil opíral o osvědčená řešení dřívějších modelů této značky, avšak lišil se od nich atraktivní karosérií s moderním designem. Byl nabízen v několika variantách karoserie. Jako sedan, coupé, kabriolet a kombi. Zároveň byl dostupný jako dvou i čtyřdveřové provedení. Zajímavou byla verze s průhlednou plastovou střechou.

Moderní design
Novinkou v nabídce koncernu Ford bylo zavedení panoramatického, výrazně tvarovaného předního skla modelu Fairlane. Díky tomuto kroku se výrazně zlepšil výhled z vozu ve srovnání s dosud používaným plochým sklem. Charakteristickým prvkem všech variant automobilu byla široká chromovaná lišta po stranách karoserie. Automobil disponoval samostatnými kulatými předními světlomety a zajímavými zadními světly, do kterých byla integrována světla pro couvání. Design typický pro padesátá léta minulého století znamenal pro tento vůz mnoho chromových prvků a masivní nárazníky.

Motory
Zpočátku byl automobil vyráběn se dvěma typy motorů. Menší, šestiválcová pohonná jednotka typu Mileage Maker, pocházející z jiíných modelů této značky, měla řadov= uspořádání, obsah 3,7 l a výkon 120 HP. Větší motor s novou vidlicovou konstrukcí a osmi válci měl obsah 4,5 l a výkon 162 HP. Již ve druhém roce výroby byly oba motory zvětšeny – konkrétně na 4,8 a 5,1 l. Maximální výkon většího z nich dosahoval až 225 HP, coč bylo u automobilů této třídy a v této době považováno za obdivuhodný výsledek. Další podstatou modifikací zavedenou u tohoto vozu byla moderní elektrická soustava s napětím 12 V.

Vybavení
O příslušnosti automobilu Ford Fairlane k vyšší třídě svědčila jeho výbava. Automobil mohl být vybaven klimatizací. Klimatizace bylo použito v sériově vyráběných modelech této značky poprvé. Další novinkou bylo zavedení balíku bezpečnostních opatření, který zahrnoval např. vylepšené bezpečnostní pásy, měkké obložení palubní desky, bezpečnou konstrukci volantu a speciální způsob uchycení vnitřního zpětného zrcátka, které dříve při větším nárazu padalo. Jak klimatizace, tak vybavení bezpečnostními prvky se na trhu zprvu neujaly pro vysokou cenu, která odrazovala zákazníky. Zákazníci také nebyli schopni ocenit nesporné přednosti nových technologií. To bylo také důvodem, že se Ford Fairlane v prvopočátku své existence na trhu nedosahoval takového objemu prodejů, jaký výrobce očekával.  

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Fairlane_(Americas)

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Fairlane_(Americas)

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Fairlane_(Americas)

http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Fairlane_(Americas)



http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Fairlane_(Americas)



http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Fairlane_(Americas)

Zdroj: Časopis „Taxíky světa“ vydavatel AMERCOM SA, Polsko www.amercom.cz