Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

Taxíky světa

úvodní stránka

Polský Fiat 125p
Varšava 1980

 
Technická data
Motor: čtyřdobý řadový čtyřválec o obsahu 1300 a 1500 cm3
Převodovka: čtyřstupňová nebo pětistupňová manuální
Max. rychlost: 155 km/h, zrychlení na 100 km/h za 15,5 s.
Spotřeba: cca 9,3 litrů na 100 km
Výkon: 65 k (motor 1300) a 75 koní (motor 1500)
Délka: 4230 mm
Šířka: 1625 mm
Výška: 1440 mm
Rozvor náprav: 2505 mm
Hmotnost: pohotovostní 1050 kg, celková 1450 kg

 

Polský Fiat 125p

Fiat 125p patří k nejpopulárnějším polským automobilům 70. a 80. let minulého století. Byl vyráběn ve varšavské automobilce FSO. Jeho autory nebyli polští konstruktéři. Fiat 125p vznikl na základě licence italského koncernu Fiatu.

Dvojitá licence
Licenční smlouva se netýkala jednoho konkrétního modelu italské značky. Automobil vyráběný ve Varšavě byl spojením dvou koncepcí.

  1. zjednodušení karoserie moderního automobilu Fiat 125 s původním motorem
  2. mechanických systémů z poněkud zastaralého modelu Fiat 1300/1500

Skutečnost, že podsystémy druhého modelu nebyly zdaleka tak moderní jako ty, které byly instalovány do vozidla Fiat 125, značně snížila náklady na licenci.

Popularita
Výroba polského automobilu Fiat začala v roce 1967 a byla ukončena v roce 1991. Za tuto dobu bylo vyrobeno téměř 1,5 milionu exemplářů modelu Fiat 125p. Proto jsme tento vůz potkávali na polských silnicích velmi často. Poměrně velká karoserie typu sedan se čtyřmi dveřmi vzbudila zájem v řadách řidičů taxislužby.

Moderní nebo zastaralý
Motor byl poháněn čtyřválcovým řadovým motorem o obsahu 1,3 nebo 1,5 litrů s výkonem 65 a 75 HP. Z podélně umístěného motoru byl pohon přenášen na zadní kola pomocí manuální převodovky se čtyřmi, později pěti rychlostními stupni. Přední zavěšení bylo moderní a sestávalo z příčných závěsů a vinutých pružin. Vzadu byl použit zastaralý systém s tuhou nápravou usazenou na listových perech. Automobil měl kotoučové brzdy s posilovačem z modelu Fiat 125.

Karoserie
Karoserie pocházela z verze Fiat 125, která byla zbavena některých doplňků jako např. chromových lišt.  Fiat byl osazen kulatými světlomety polské výroby namísto hranatých, které bychom našli u jeho italského protějšku.
Oproti italskému prototypu, který měl výhradně karoserii typu sedan, byl polský Fiat 125p vyráběn také ve variantách kombi a pick-up. První verze sloužila mj. jako sanitka. Vznikla rovněž limitovaná série kabrioletů, pro jejíž prodlouženou verzi „long“ byly typické tři řady sedadel.

Modernizace
Polský Fiat 125p se vyráběl 23 let a za tu dobu byl několikrát modernizován. V roce 1973 byla elegantní nerezová mřížka chladiče nahrazena černou mřížkou z plastu. O dva roky později byly zvětšeny směrovky a obměněna zadní světla. Na počátku 80. let vznikla vlivem postupující krize zjednodušená varianta označovaná písmenem C. Od roku 1988 se do vozidel montovala pětistupňová převodovka.

Taxikáři v PLR
Před čtyřiceti lety si taxikáři zřídka stěžovali na svou práci. Na stanovištích taxi se tvořily dlouhé fonty cestujících a řidiči si mohli vybírat, koho a kam povezou. Taxikáři v PLR měli navíc přístup k devizám, jimiž platili zahraniční klienti. V roce 1984 vygradovaly stížnosti rodilých Varšavanů, že jako méně lukrativní klienti mají problémy sehnat si taxi. Když byly zavedeny lístky na benzin, taxikáři se opět dostali do výhodné pozice. Dostávali skoro desetkrát větší příděl pohonných hmot než řadoví obyvatelé. To byla také doba, kdy mnoho soukromých majitelů velkých fiatů předělávalo své vozy na dieselový pohon, aby mohli tankovat naftu, která nepodléhala přídělovému systému.

Zdroj: Časopis „Taxíky světa“ vydavatel AMERCOM SA, Polsko www.amercom.cz