Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

Taxíky světa

úvodní stránka

Fiat 1400
Řím 1955


Technická data
Fiat 1400 (1950-1958)
Motor: R4
Objem: 1.4 litrů
Výkon: 37 kW
Maximální rychlost: 120 km/h
Hmotnost: 1.150 kg

Fiat 1400
Fiat 1400, slavnostně představený na ženevském autosalonu v roce 1950, se stal pro výrobce průmyslovým modelem. Jednalo se totiž o první sériový model značky Fiat se samostatnou karosérií a s dieselovou pohonnou jednotkou.

Vzhled
Fiat 1400 byl navržen skvělým konstruktérem Dantem Giacosou. Oproti dřívějším modelům měla samonosná ocelová karoserie vcelku elegantní jednoduché tvary s blatníky integrovanými do karoserie a širokou masku chladiče se třemi vodorovnými lištami. Automobil měl velké panoramatické čelní sklo, díky čemuž měl řidič dobrý výhled dopředu. Zadní okno nebylo příliš velké. Zavazadlový prostor byl vcelku velký. Vůz byl vyráběn jako čtyřdveřový sedan a dvoudveřový kabriolet. Ve své luxusnější verzi 1900 později i jako dvoudveřové coupé.

První diesel
Vpředu vozidla byl podélně uložen čtyřválcový motor s pohonem zadních kol spojený s manuální čtyřstupňovou převodovkou. Základní benzínový motor měl objem 1.4 l a dosahoval maximálního výkonu 32,4 kW. Po modernizaci motoru v roce 1954 se výkon zvýšil na 37 kW. Větší benzínová jednotka s obsahem 1.9 litrů, dosahovala výkonu 44 k. Dieselový motor, měl objem 1.9 a dosahoval výkonu sotva 29,5 kW.

Výkon
Z důvodu slabšího výkonu motoru se Fiat 1400 neřadil k dynamickým vozům. Automobil vybavený s menším benzínovým motorem dosahoval rychlosti m120 km/h, dieselový motor vyvinul maximální rychlost 102 km/h. Dynamiku ovlivňovala rovněž vyšší hmotnost vozidla, dosahující 1150 kg. Do modernizace v roce 1954 vzniklo asi 77 tisíc kusů tohoto automobilu. Dvě modernizace v letech 1954 a 1956 zlepšily jízdní výkon tohoto vozu. Díky pohodlným sedadlům nebyly pro cestující únavné ani delší trasy. Svůj podíl na tom mělo také nezávislé zavěšení předních kol a odpružení vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči. V roce 1959 ho v nabídce automobilky Fiat vystřídal model 1800/2100.

Předchůdce vozu Fiat 1400
Bezprostředně po skončení 2. světové války nemohl Fiat nabídnout zcela nový model střední třídy. Poválečná nabídka se zakládala na zastaralém modelu 1500. Fiat 1500, představený v roce 1935, byl jedním z prvních automobilů, u nichž se přihlíželo na aerodynamiku karoserie. Vůz měl hezky tvarovanou karoserii typu sedanu. Poháněl jej řadový šestiválcový motor o obsahu 1.5 l. Vyráběl se do roku 1950 a prošel několika velkými modernizacemi.

Seat 1400
V letech 1954 – 1963 vznikl v továrně v Barceloně automobil nerozeznatelný od vozu Fiat 1400. Jednalo se o první model této španělské firmy vyrobený na základě licenční dohody s automobilkou Fiat. Seat byl vybaven motorem italské provenience a jeho karoserie se prakticky ničím nelišila od své předlohy.

Nejhorší Taxi na světě
Z průzkumu provedeného ve 22 evropských městech vyplývá, že římská taxi mají nejhorší pověst v Evropě. Tamější taxikáři jsou kritizováni za agresivní jízdu, nedodržování předpisů a podvádění klientů. Také stav jejich vozidel má daleko k dokonalosti. Římská taxi často nedisponují klimatizací, vozy mají poruchy a jsou mnohdy špinavá.




Zdroj: http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_1400

Steyr - Fiat 1400, Rakousko 1951

Čtyřdveřový pětimístný sedan, motor vpředu a pohon  zadních kol. Zážehový, kapalinou chlazený řadový čtyřválec (R4), rozvod OHV, objem 1395 cm³, vrtání 82,0 mm, zdvih 66,0 mm, komprese 6,7, 2 ventily/válec, karburátor Weber, bez přeplňování, výkon 33 kW (45 koní) při 4400 ot/min, točivý moment 86 Nm při 2700 ot/min, mechanická čtyřstupňová převodovka, rozvor náprav 2650 mm, rozchod kol 1307/1320 mm, vnější rozměry : délka 4240 mm, šířka 1655 mm, výška 1550 mm, hmotnost 1150 kg, maximální rychlost 120 km/h.

Sedan Steyr-Fiat 1400 vyráběli do roku 1950. V roce 1954 přišla inovovaná verze 1400 A (výkon zvýšen na 50 koní, facelift karosérie) a roku 1956 verze 1400 B. Výroba  byla ukončena roku 1958.

Zdroj:  http://auta5p.eu/katalog/steyr-fiat/fiat_1400_01.php

Zdroj: Časopis „Taxíky světa“ vydavatel AMERCOM SA, Polsko www.amercom.cz