Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

Taxíky světa

úvodní stránka


Ford Escape Hybrid
New York 2005

 

Technická data
Motor: R4 + elektrický motor
Převodovka: čtyřstupňová automatická nebo pětirychlostní manuál (dle oužití pohonné jednotky)
Objem: 2,3 litrů
Výkon: 116 kW/155 k
Maximální rychlost: 163 km/h
Hmotnost: 1766 kg

 

Ford Escape Hybrid
Hybridní verze vozidla Ford Escape Byla v USA představena v roce 2004 a byla na tamním trhu prvním automobilem typu SUV s hybridním pohonem. Tato ekologická technologie se dokonale osvědčila v praxi. Nejlépe to dokládá využití tohoto modelu v náročné úloze taxíků.

Lepší než benzínový
Ford Escape Hybrid se napohled nijak neliší od benzínové verze a uchovává si veškeré její klady. Prostorný, dostatečně vysoký interiér, nízké provozní náklady a spolehlivá mechanika učinily z automobilu jeden z nejžádanějších vozů SUV ve Spojených státech.

Hybridní pohon
Pohonný systém automobilu je sestrojen tak, že při nízkých rychlostech, např. v rušném pouličním provozu v městských centrech, auto používá v případě nabitých baterií převážně elektrický pohon. Díky tomu neznečišťuje prostředí, je tiché a jeho provoz je mimořádně hospodárný. To jsou důvody, proč se výborně hodí jako vozidlo taxislužby ve velkých městech.

San Francisco a New York předběhl Vancouver
První hybridní taxi se objevila v ulicích Vancouveru v roce 2000 a dnes tvoří 50% všech taxi v tomto kanadském městě.
V roce 2005 si San Francisco jako první město v USA objednalo dodávku vozů Ford Escape s hybridním pohonem s úmyslem využít je jako městská taxi. O několik měsíců později se ke stejnému kroku odhodlaly úřady New Yorku. Rok nato automobilka Ford zahájila mediální kampaň, během níž prezentovala model Escape Hybrid jako taxi. Skupinu amerických metropolí provozujících tato vozidla brzy rozšířila další města, např. Austin v Texasu. V současné době jezdí v New Yorku skoro 300 taxi tohoto typu a v San Franciscu více než 40 vozů. Mají dobrou pověst jak u řidičů, tak u cestujících. Vypadá to, že hybridní taxíky budou stále populárnější.

Záruka
Počáteční obavy z krátké životnosti komponentů hybridního pohonu se podařilo výrobci rozptýlit tím, že poskytl kupujícím mimořádně výhodnou, osmiletou záruku na práci těchto systémů, včetně akumulátorů.

Nízké náklady
I přes značné rozměry je pro automobil Ford Escape Hybrid příznačný velmi hospodárný provoz. Automobil má pohon na přední nápravu a díky kombinaci spalovacího motoru a elektromotoru spotřebuje méně paliva než standardní modely s pouze benzínovým motorem. Patří k nejúspornějším vozům své třídy dostupným v současné době na trhu. Pro městská taxi, která denně najedou desítky kilometrů, to má obrovský význam. Ve srovnání s taxi poháněnými tradičním spalovacím motorem se mohou úspory vyšplhat až k několika tisícům dolarů ročně, což znamená, že jejich provoz se taxikářským korporacím mimořádně vyplatí.

Historie modelu Ford Escape
Escape se objevil na trhu v roce 2000 a bylo to nejmenší SUV v nabídce americké firmy Ford. Větší byly modely Explorer a Expedition. Výrobce má v katalogu ještě dvě auta (Edge, Flex) podobného charakteru avšak ta spadají do kategorie crossover.
V Evropě se automobil prodává pod názvem Maverick a jeho luxusní verze vznikla v USA jako Merkury Marinek.

Japonský přínos
Na projektu modelu Escape spolupracoval koncern Ford s firmou Mazda, která souběžně uvedla na trh dvojče tohoto SUV s názvem Tribute. Základ konstrukce automobilu tvořil podvozek GF navržený japonskou korporací. U americké automobilky se označoval CD2.

Osobní SUV
Oproti většině amerických vozů typu SUV, které byly vybaveny rámovou nosnou konstrukcí, měl Ford Escape samonosnou karoserii typickou pro osobní vozy. Namísto pevných náprav zde bylo použito nezávislé zavěšení všech kol a precizní řídící soustava. Bylo to velmi prozíravé rozhodnutí firmy, která se rozhodla novému vozu zajistit lepší řízení a vyšší komfort jízdy na úkor horších vlastností v terénu. Tato koncepce plně odpovídala poptávce klientů, kteří jen zřídka využívali svá SUV pro jízdu v terénu. Proto se SUV od společnosti Ford setkalo s velmi příznivým ohlasem na trhu.

Výhradně benzínové motory
Zpočátku jsme se pod kapotou vozu Ford Escape mohli setkat s jedním ze dvou benzinových motorů. Čtyřválcovým řadovým motorem typu Zetec s obsahem 2 l o výkonu 129 k nebo šestiválcovým vidlicovým motorem ze série Duratec s obsahem 3 l o výkonu 200 k. V roce 2004 menší z motorů vystřídala jednotka Duratec s obsahem 2,3 l. V závislosti na použité pohonné jednotce a verzi mohl být vůz vybaven pětirychlostním manuálem nebo čtyřstupňovým automatem a pohonem na jednu nebo obě nápravy.

Úspěšný prodej
Dobré jízdní vlastnosti, solidní a univerzální karoserie a také dlohá životnost dostaly Ford Escape i do vozového parku policie a městských služeb. Patří k nejlépe prodávaným vozům své třídy.

Modernizace
V roce 2007 byl Ford Escape podroben důkladné modernizaci. Nabídka byla rozšířena o nový motor s obsahem 2,5 l, výkonem 171 k a 6–ti stupňovou automatickou převodovku. Karoserie se dočkala modernějšího stylingu, čelní maska získala svůj osobitý design díky větším světlometům a nápadité mřížce chladiče. Do standardní výbavy byl zařazen, dříve dostupný pouze za příplatek, elektronický systém kontroly stability. Ford Escape je v této verzi vyráběn dodnes.

 

Zdroj: Časopis „Taxíky světa“ vydavatel AMERCOM SA, Polsko www.amercom.cz