Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

Taxíky světa

úvodní stránka

Lancia Thesis
Lisabon 2002

 

Technická data
Lancia Thesis (2002-2009)
Motor: R5
Objem: 2.4 litrů
Výkon: 125 kW
Maximální rychlost: 217 km/h
Hmotnost: 1.680 kg

Lancia Thesis
Automobily vyšší střední třídy často vynikají originálním, pečlivě vypracovaným designem. Protože zákazníci od nich kromě užitkových parametrů očekávají také jistou estetickou úroveň, která by odpovídala jejich ceně. Vůz Lancia Thesis, reprezentující v tomto segmentu koncern Fiat, nabídl z tohoto hlediska mnohem více než konkurence. Jeho design je skutečně jedinečný.

Premiéra modelu
Lancia Thesis měla svou premiéru v roce 2001 na ženevském autosalonu a roku 2002 se automobil objevil v prodeji. Vůz pro Centro Stile Lancia vyprojektoval Michael Vernon Robinson a jeho design vychází z prototypového modelu Lancia Dialogos z konce 20. století.

Originální světlomety
Stejně jako drtivá většina automobilů vyšší střední třídy byla Lancia Thesis nabízena výhradně s čtyřdveřovou karoserií typu sedan. Karoserie má aerodynamický a čistý tvar. Netypický design reprezentují především neobvyklé světlomety a elegantní chromovaná mřížka chladiče, která se vyjímá na klenuté kapotě. Přední i zadní svítilny mají zcela atypický tvar. Přední bi-xenonové světlomety mají tvar nepravidelných čtyřúhelníků se zakulacenou horní částí a jsou umístněny tak, že jejich delší úhlopříčka je svislá. Ve spodní části svítilen jsou zabudována směrová světla. U rovněž svisle umístěných zadních světel byla použita technologie multi-LED a mají tvar úzkých proužků podobných bumerangu. Jsou vyrobena z bílého plastu, což skvěle ladí s elegantními obrysy karoserie automobilu. Karoserie nemá žádné ostré hrany, všechny linie se jemně propojují.

Pohonný systém
V souladu s tradicí svého italského výrobce má Lancia Thesis přední náhon s motorem umístěným příčně vpředu. Pod kapotou automobilu byly montovány benzínové pětiválcové dvacetiventilové řadové pohonné jednotky o objemu 2 a 2.4l, vidlicové čtyřiadvacetiventilové motory V6 o objemu 3 a 3.2l a řadové pětiválcové dieselové agregáty o objemu 2.4l. Nejmenší benzínový motor a dieselová jednotka byly vybaveny turbodmychadlem. V systému přenosu výkonu byla použita pěti stupňová automatická převodovka Comfortronic nebo manuální šestistupňová převodovka. Obě převodovky byly vybaveny rychloběhem. Lancia Thesis dostala nový, speciálně pro tento model navržený podvozek. Jak u předního, tak i u zadního zavěšení automobilu byly použity moderní systémy multi-link s hliníkovými komponenty.

Interiér
Interiér automobilu stylově odpovídal své třídě. Na obložení byly použity vysoce kvalitní materiály, např. masivní dřevo, kůže nebo měkký velur. Některé prvky jsou vybaveny z hořčíkové slitiny. Pohodlí cestujících zajišťují mohutná komfortní sedadla s elektrickým ovládáním. Kabina vozu je dobře odhlučněna a pérování seřízeno tak, aby bylo měkké, avšak zůstalo natolik pružné, aby řidič nebyl ošizen o pocit, že řídí automobil značky proslulé svými sportovními tradicemi. Za velmi atraktivní designový prvek je považována elegantní, blankytně modře podsvícená přístrojová deska.

Tržní debakl
Přestože je Lancia Thesis zdařilý moderní automobil, který poskytuje perfektní jízdní komfort a má poměrně dobrou dynamiku, objem jejího prodeje nedosáhl úrovně, kterou výrobce předpokládal. Vůz se prodával mnohem hůře než jeho předchůdce – model Kappa. Důvodem neprodejnosti byl snad příliš odvážný design. Do ukončení výroby v roce 2009 bylo prodáno pouze 16 tisíc kusů tohoto vlajkového modelu automobilky Lancia.

Lisabonské taxíky
Cestování taxíkem je v Lisabonu velmi výhodné, a to jednak díky nepříliš vysokým cenám a možnosti velmi rychlého přesunu po městě.

Taxíky smějí používat jízdní pruhy určené pro městskou dopravu, neuváznou tedy v gigantických zácpách, které ve špičce vyřadí z provozu mnoho ulic. Cena za jízdu se platí podle taxametru, ale na delších trasách je možné s řidičem smlouvat. V době od 22:00 do 6:00 platí noční, vyšší tarif. Také za přepravu zavazadel je třeba připlatit. Většina taxíků v hlavním městě Portugalska mí béžovou barvu. Dříve bylo povinné černo-zelené zabarvení a i dnes se lze ještě v ulicích Lisabonu s takovými automobily setkat. K největším a nejznámějším taxikářským korporacím patří Rádio Taxis de Lisboa, Teletáxis a Volancoop – Kooperativa de Taxis de Lisboa.

Označení lisabonských taxíků
Lisabonské taxíky mají na střeše vozidla charakteristické světelné označení. Kromě nápisu TAXI je zde i zelená lampička, kterou řidič rozsvítí, když je taxi volné. Zvolením určité číslice taxikář oznamuje tarif platný pro příslušnou denní dobu (den, noc, víkend) a oblast (centrum, okraj města, příměstské zóny).

 

Zdroj: Časopis „Taxíky světa“ vydavatel AMERCOM SA, Polsko www.amercom.cz