Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

Taxíky světa

úvodní stránka

Seat Leon
Barcelona 1990


Technická data
Seat Leon (1999-2006)
Motor: R4
Objem: 1.9 litrů
Výkon: 81 kW
Maximální rychlost: 193 km/h

Hmotnost: 1.310 kg

 

Seat Leon, představený v roce 1999, je pětidvéřový španělský hatchback, po technické stránce příbuzný s dalšími automobily koncernu Volkswagen. Má s nimi společnou podvozkovou platformu a motory, odlišuje se však sportovním, poněkud agresivním vzhledem -  ve své třídě je určen mladším klientům vyžadujícím tento styl.

Společný podvozek
Technickým základem modelu Leon se stala podvozková platforma koncernu Volkswagen, kterou s různými úpravami využívaly rovněž například modely Volkswagen Golf, Škoda Octavia a Audi A3. Seat Leon první generace má kompaktní karoserii výhradně typu pětidveřového hatchbacku, což je v době, kdy většina modelů jeho třídy vzniká s několika variantami karoserie, dost nezvyklé. Místo nich nabídl Seat model Toledo s karoserií typu sedan.

Množství motorů
Pohon vozu Seat Leon obstarává jeden z mnoha benzínových nebo dieselových motorů koncernu Volkswagen. Většina z nich má čtyři válce v řadě, přičemž všechny jsou umístěny příčně vpředu vozidla. Nejmenší benzínový motor má obsah 1.4 l a dosahuje výkonu 55 kW, větší 1.6 litrový, dosahuje výkonu podle varianty 74 kW nebo 77 kW a výtečná 1.8 litrová jednotka vybavena přeplňováním vykazuje výkon od 92 do 132 kW. V některých zemích byl také dostupný proslulý motor VR6 o obsahu 2.8 l a výkonu 150 kW. Dieselové motory jsou skvělé přeplňované jednotky o obsahu 1.9 l a výkonu od 66 kW do 96 kW, později až do 110 kW, 132 kW, s přímým vstřikováním typu TDI. Proslavily se vynikajícími parametry, přiměřenou spotřebou pohonných hmot a poměrně dlouhou životností a dosud jsou považovány za jedny z nejlepších motorů tohoto typu. Do automobilu byla namontována standardní manuální převodovka s pěti stupni, některé varianty byly dostupné s šestistupňovou manuální převodovkou nebo se čtyřstupňovým automatem. Druhá generace s interním označením Mk2 byla představena v roce 2005.


Interiér od AUDI
V modelu Leon byla použita palubní deska vycházející z modelu první generace Audi A3. Je přehledná, ukazatele jsou snadno čitelné a všechny ovladače ergonomicky umístěné, i když poměrně krátká karoserie vnitřní prostor poněkud omezuje. Vybavení bylo zhotoveno z kvalitních materiálů, s výjimkou některých plastových prvků snadno podléhajících poškrábání.
 

Podvozek
Většina verzí vozu Seat Leon má pohon předních kol. Je však také dostupná verze s pohonem všech čtyř kol. Toto osvědčené řešení se zakládá na spojce typu Haldex, která je použita rovněž u dalších modelů koncernu VW. Automobil má poměrně tuhé zavěšení, které je ovšem v souladu s jeho sportovním charakterem a díky kterému je skvěle ovladatelné, nicméně za cenu poněkud sníženého komfortu jízdy.
 

Přece jen taxi
I přes široce rozvětvenou síť veřejné hromadné dopravy je v Barceloně mimořádně oblíbeným dopravním prostředkem právě taxi. Ve městě působí vedle několika velkých korporací taxislužby také malé firmy, někdy dokonce jednočlenné. Vzhledem k poměrně nízkým cenám jsou barcelonská taxi dostupná pro většinu obyvatel města. Černožluté automobily se zeleným světelným nápisem „taxi“, oznamujícím, že je taxi volné, můžete potkat takřka na každém kroku. V ulicích Barcelony jezdí přes deset tisíc taxíků.

 

Zdroj: Časopis „Taxíky světa“ vydavatel AMERCOM SA, Polsko www.amercom.cz


Zdroj: Časopis „Taxíky světa“ vydavatel AMERCOM SA, Polsko www.amercom.cz