Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

Taxíky světa

úvodní stránka

Checker Marathon
San Francisco 1980

Technická data
Checker (1961-1982)
Motor: V6
Objem: 3,8 litrů
Výkon: 86 kW
Délka: 5,08 metrů
Hmotnost: 1.707 kg  

 

Checker Marathon se vyráběl v podstatě v nezměněné podobě přes dvacet let. Za tu dobu se stal typem taxi v USA. Tyto automobily provozovaly velké taxikářské korporace v největších amerických městech, např. v New Yorku, Chicagu nebo v San Franciscu.

 

Tržní debut
Model Marathon (variantu vyráběnou pro účely taxislužby) vystřídal v nabídce automobilky Checker v roce 1960 model Superba, opírající se o techniku vozů Ford. Konstrukčně byl Marathon kombinací součástí pocházejících od různých automobilových výrobců. Například motory pocházely od společnosti Chevrolet, přední zavěšení zase kopírovalo řešení používaná v polovině padesátých let minulého století u vozů značky Ford.

 

Motory
Pohonný systém automobilu Checker Marathon obsahoval nejprve řadový šestiválcový motor od firmy Continental, který byl ale brzy nahrazen agregáty Chevrolet se šesti nebo osmi válci. Podle období, kdy byly vyráběny, měly různé výkonové parametry. Šestiválcové motory mohly mít objem od 3.7 do 4.1 l a výkon od 60 do 116 kW. Vidlicové osmiválce měly objem od 4.4 do 5.7 a výkon od 86 do 224 kW. Všechny motory byly poháněny karburátory, u novějších verzí byly vybaveny elektronickým vstřikováním. Zajímavostí v nabídce motorů byla dieselová jednotka V8 od značky Oldsmobil zavedená v roce 1980 s obsahem 5.7 l a výkonem 78 nebo 93 kW.

 

Karoserie
Design vozu Checker Marathon představeného v roce 1960 byl typický pro americké automobily z počátku šedesátých let. Automobil měl velkou karoserii typu sedan. Disponoval čtyřmi širokými dveřmi a nastupování navíc zjednodušovala značná výška vozidla. Zadní dveře automobilu měly obdélníkový tvar s docela širokým úhlem otevírání. Vysoko vedené, silně zvýrazněné blatníky vozidla, na nichž byly instalovány světlomety, připomínaly starší modely této značky. Dvojité kulaté přední světlomety byly umístěny vedle sebe, kdežto zadní světla byla namontována naopak nad sebou. Nezbytným prvkem vybavení vozidla určeného k intenzivnímu využívání v městském provozu byly bytelné nárazníky.

 

Vybavení taxi
Modely automobilky Checker vyráběné pro účely taxislužby se nijak výrazně nelišily od „občanského“ modelu Marathonu. Jejich výbava obsahovala čalounění odolnější proti opotřebení, přepážku oddělující prostor pro cestující od místa pro řidiče a taxametr. Většina korporací objednávala taxi v určité barvě. Například vozidla provozovaná v New Yorku a v Chicagu měla žlutou barvu.

 

Předností vozu Checker
Na popularitu automobilu Checker jako taxi mělo vliv několik faktorů. Nejdůležitějším z nich byla mimořádně pevná konstrukce, odolná vůči nelehkým podmínkám provozu. Výborně se k ní hodil prostorný interiér automobilu, který mohl pojmout několik cestujících, a také velký zavazadlový prostor. Pro taxikářské korporace bylo výhodné také to, že automobil více než dvacet let nedoznal prakticky žádných změn, což mělo vliv na snížení nákladů na logistiku spojenou s výměnou součástek a náklady na servis.

 

 

Zdroj: Časopis „Taxíky světa“ vydavatel AMERCOM SA, Polsko www.amercom.cz