Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

Taxíky světa

úvodní stránka

Mercedes 200D
Athény 1965

 

Technická data
Mercedes 200D (1965-1968)
Motor: R4
Objem: 2.0 litrů
Výkon: 40 kW
Maximální rychlost: 130 km/h
Hmotnost: 1.325 kg

 

Mercedes 200D
Mercedes 200D, dieselová verze modelu W110 vyráběného od roku 1961, se poprvé objevil na veřejnosti v roce 1965. Kvůli své houževnatosti, úspornosti či velkému objemu zavazadlového prostoru byl automobil často používán jako taxi.

 
Bezpečnost
Mercedes W110 představoval vůz střední třídy a v nabídce firmy vystřídal řadu W120 a W121 vyráběnou od roku 1953. Elegantní karoserii navrhl šéfdesignér Karl Wilfert. I přes velmi konzervativní design se však automobil vyznačoval mnoha moderními přednostmi.
Jeho karoserie byla navržena s ohledem na požadavky pasivní bezpečnosti, s využitím série nárazových testů. Vznikl tak jeden z prvních automobilů vybavených deformačními zónami vpředu i vzadu a mimořádně pevnou kabinou pro cestující odolnou proti nárazu.

 
Pouze sedan
Automobil byl uveden na trh s čtyřdveřovou karoserií typu sedan se dvěma variantami rozvoru. Poměrně prostorný, účelový interiér se vyznačoval použitím vysoce kvalitních materiálů a originální přístrojovou deskou se svisle umístěnou stupnicí tachometru.

 
Populární diesel

V průběhu výroby se pod kapotou objevily benzínové motory o objemu od 1.9 do 2.3 litrů a výkonu od 59 do 88 kW. Případně dieselové motory o obsahu 2.0 litrů a výkonu 37 a 40 kW. Popularitě se těšily především verze s dieselovým pohonem.

 
Ploutve
K nejcharakterističtějším prvkům karoserie automobilu Mercedes W110 patří zadní blatníky zhotovené ve tvaru ploutví podle vzoru amerických křižníků silnic. Přestože firma Mercedes preferuje jistou konzervativnost týkající se vzhledu automobilů, je otázkou, proč vlastně upřednostnila pro tento model zcela netypický tvar zadních blatníků. Tvrzení, že takto upravené blatníky napomáhají řidiči zlepšit viditelnost při couvání, není příliš přesvědčivé. Mnohem reálnějším důvodem jejich inovace se jevila snaha o atraktivnost karoserie automobilu, a tím i zvýšení poptávky po něm. Nástupce W110 však od použití zmíněného prvku zcela upustil.

 
Nezničitelný
Houževnatost a úsporný ekonomický provoz automobilů Mercedes 200D se staly přímo legendární. Byly proto používány jako taxi nejen v celé Evropě, ale i v řadě zemí Afriky a Asie. Jednoduchá mechanika umožňovala provést většímu oprav s použitím základního nářadí, což spolu s minimálními požadavky na servis vedlo k pověstné nezničitelnosti těchto vozů. Ještě i dnes se můžeme v Africe setkávat s jejich jezdícími exempláři často využívanými jako taxi.

 

Poválečná střední třída
Firma Mercedes od svého vzniku proslula vysokou kvalitou vyráběných automobilů. Před 2. Světovou válkou převažovaly v její nabídce luxusní vozy. Jedním z prvních menších automobilů střední třídy v poválečné historii firmy byl model W120, předchůdce řady W110.

 
Typ W120
Oproti nástupci se vůz Mercedes W120 vyznačoval jemně tvarovanou zadní částí karoserie, bez charakteristických ploutví. Měl klasické kulaté přední světlomety a masivní chromové nárazníky. Jedním z mála originálních prvků byly směrovky umístěné na hraně kapoty před předními sloupky. Pod kapotou vozu pracovaly výhradně řadové čtyřválcové motory o obsahu 1.8 a 1.9 litrů. Byly mezi nimi jednak benzínové jednotky dosahující výkonu 38-59 kW a dieselové s výkonem 29-35 kW. Díky nevelké hmotnosti kolem 1.200 kg automobil disponoval dostatečnou dynamikou. O úspěšnosti automobilu však nakonec nerozhodly výkony motorů, ale především jeho houževnatost, nadčasovost a jízdní komfort. Konzervativní design přispěl k tomu, že automobil byl vyráběn bez větších změn po dobu 10 let, během nichž vzniklo téměř 450 tisíc kusů tohoto modelu.

 
Typ W114
Skutečného komerčního úspěchu pro firmu Mercedes dosáhl nástupce modelu W110 uvedený v roce 1968 s označením W114. Do roku 1976 vzniklo 1.9 milionu exemplářů tohoto automobilu. Vůz měl oproti svému předchůdci značně modernější tvar a byl nabízen jako čtyřdveřový sedan nebo dvoudveřové coupé. Za originální designový prvek můžeme označit směrovky integrované v předních svisle umístěných světlometech. Automobil poháněly motory s obsahem os 2.0 do 3.0 litrů. Byly mezi nimi čtyř a šestiválcové řadové jednotky. Kromě benzinových se také nabízely velmi populární motory dieselové, včetně vynikajících třílitrových řadových motorů s pěti válci.

Ponton
Mercedes W120 získal díky jemným zaobleným liniím karoserie populární přezdívku ponton. Automobil charakterizovaly především jeho ladné křivky. Téměř v nezměněné podobě byla řadu let aplikována na všechny osobní automobily firmy Mercedes příznačná mohutná chromovaná mřížka chladiče.


Zdroj: Časopis „Taxíky světa“ vydavatel AMERCOM SA, Polsko www.amercom.cz