Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

Taxíky světa

úvodní stránka

Mercedes 240D
Bejrút 1973

 

Technická data
Mercedes 240D (1968-1976)
Motor: R4
Objem: 2.4 litrů
Výkon: 48 kW
Maximální rychlost: 138 km/h
Hmotnost: 1.390 kg

 

Mercedes 240 D
Mercedes-Benz 240 D náleží k řadě W115, která byla německou automobilkou zavedena do výroby v roce 1968. Vůz se vyráběl do roku 1976. Za tuto dobu vzniklo přes 1,85 milionu exemplářů modelu, který se stal hitem této značky na tehdejším trhu.

Nová konstrukce
Oproti dřívějším modelům, které byly pokračováním vozů vyráběných před válkou, měly automobily Mercedes řady W114/115 zcela novou konstrukci. Ta se pak stala základem pro další generace modelů Mercedes až do 80. Let 20. Století.

Francouzský návrh
Líbivá tříprostorová čtyřdveřová karoserie typu sedan byla navržena Francouzem Paulem Bracqem, který byl v letech 1957-1967 vedoucím týmu návrhářů u Mercedesu. Design automobilu poněkud připomínal předchozí model W110, byl však hranatější a na zadních blatnících už neměl charakteristické „ploutve“ podle vzoru amerických křižníků silnic. Nezvykle originálnímu vzhledu přední části karoserie vévodily pro značku typická okázalá mřížka chladiče pokrytá chromem a světlomety s atypickou svislou orientací. Jinak byla silueta i celkový design vozu spíše konzervativní. Automobil měl objemný zavazadlový prostor praktického pravidelného tvaru. Pro vybavení jeho interiéru, který se rovněž vyznačoval nadčasovým vzhledem, byly použity materiály nejvyšší kvality. Novátorským prvkem byla u tohoto vozu středová konzola, která je v současné době běžnou součástí interiérů většiny automobilů.

Pohonné jednotky
Jednotlivé modely série W115 byly označovány symbolem složeným z číslice vyjadřující objem motoru a písmena, které znamenalo druh zapalování (absence písmena znamenala, že se jedná o benzínový motor, písmeno D označovalo dieselový motor). Poháněly je řadové čtyřválcové nebo šestiválcové motory umístěné vpředu vozidla a výkon byl přenášen na zadní kola prostřednictvím manuální převodovky se čtyřmi rychlostmi nebo čtyřstupňové automatické převodovky. Kupující si mohl vybrat mezi benzínovými motory o objemu od 2.0 do 2.8 l nebo dieselovými agregáty o objemu od 2.0 do 2.4 l, od roku 1973 byl v nabídce také motor s pěti válci a objemem 3 l.

Dvoudveřová varianta
Souběžně s řadou W115 vyráběl Mercedes vozy řady W114. Rozdíl byl v pohonných jednotkách – označení W115 patřilo menším čtyřválcům. Od listopadu 1968 se nabídka rozšířila i o dvoudvéřové kupé patřící do řady W114, které mělo stejnou délku i rozvor jako čtyřdveřový sedan.

Oblíbený taxík
I když Mercedes W114/W115 patřil k levným automobilům. Jeho nejdražší varianty se cenově vyrovnaly luxusním vozům. V 70. a 80. letech minulého století byl tento vůz jedním z nejprodávanějších vozů své třídy. O jeho houževnatosti a počtu ujetých kilometrů bez servisu dodnes kolují legendy. Proto ani vysoká cena neodrazovala zájemce o koupi. Tento mercedes, obzvláště varianta s nezničitelným dieselem pod kapotou, se stal nejoblíbenějším automobilem u taxikářů v mnoha zemích Evropy. Teprve ke konci 80. let jej v této úloze vystřídal jeho nástupce z řady W123.

 

Zdroj: Časopis „Taxíky světa“ vydavatel AMERCOM SA, Polsko www.amercom.cz