Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

Taxíky světa

úvodní stránka

Mitsubishi i-MiEV
Tokio 2010

 

Technická data
Mitsubishi i-MiEV od roku 2009 
Motor: elektrický
Výkon: 47 kW
Maximální rychlost: 130 km/h
Dojezd: 160 km
Hmotnost: 1.080 kg


Mitsubishi i-MiEV
Název Mitsubishi i-MiEV je zkratkou anglického Mitsubishi innovative Electric Vehicle. Investice firmy směřují nejen na vývoj tohoto perspektivního, malého elektrického Mitsubishi, ale i na financování rozvoje sítě rychlodobíjecích stanic pro elektromobily.

Malý, ale bezpečný
Projekt modelu i-MiEV se opírá o koncepci elektrického automobilu Mitsubishi „i“ třídy „kei“, tedy auto do města. Když bylo v červenci 2009 Mitsubishi i-MiEV poprvé uvedeno do prodeje na Japonském trhu, stalo se prvním sériově vyráběným vozem na elektrický pohon. Nejprve byl určen pouze pro firemní zákazníky, v roce 2010 se dostal i do širšího prodeje. Vůz dosahuje délky zhruba 3,45 m a hmotnosti 1.080 kg. Čtyřmístná pětidvéřová karoserie je relativně prostorná díky rozvoru dlouhému 2,55 m. Mitsubishi i-MiEV představuje nevelké, ale poměrně bezpečné vozidlo. Stalo se také prvním vozidlem na elektrický pohon, který prošel náročnými nárazovými testy renomované organizace Euro NCAP a dosáhlo výsledku čtyř hvězdiček. Tento vynikající výsledek potvrzuje, jaký důraz věnovala firma Mitsubishi Motors vývoji tohoto vozidla budoucnosti.

Motor
Nejoriginálnější vlastností automobilu je samozřejmě jeho pohonný systém. Vozidlo je poháněno elektrickým motorem a výkonem 47 kW, umístěným mezi zadními koly. Může dosáhnout rychlosti až 130 km/h. Náklad\y na provoz jsou obdobné jako u automobilu konvenčního typu se spotřebou asi 2 litry paliva na 100 km.

Provoz
Akumulátory základní verze Mitsubishi i-MiEV umožňují dojezd kolem 160 km. Zatímco doba nabíjení akumulátorů ze standardní domácí zásuvky činí zhruba 7 hodin, rychlodobíjecí stanice umožňuje zkrácení této doby až na 30 minut.

Zásobník energie
Synchronní elektromotor s neodymovým magnetem pracuje se jmenovitým napětím 330 V. Napájen je z Li-on baterie s kapacitou 16 kWh složené z 88 článků, která je uložena na podlaze mezi nápravami. Zdroj napájení je uzpůsoben tak, aby zaručil automobilu potřebnou energii k bezporuchovému chodu a prodloužil životnost baterie na maximální počet dobíjecích cyklů. Díky tomu se elektromobil i-MiEV vyznačuje při jízdě městem odpovídající dynamikou a dobou dojezdu, zároveň se také prodlužuje životnost akumulátoru. Na jejich výrobě se společně s Mitsubishi podílela i specializovaná firma v tomto oboru, společnost GS Yusa Corporation.


Zdroj: Časopis „Taxíky světa“ vydavatel AMERCOM SA, Polsko www.amercom.cz