Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

Taxíky světa

úvodní stránka

Volkswagen Passat Variant
Vídeň 2005     

 

Technická data
Passat Variant (2005-2010)
Motor: R4
Objem: 1.9 litrů
Výkon: 77 kW
Maximální rychlost: 185 km/h
Hmotnost: 1.477 kg

Volkswagen Passat Variant
Verze Volkswagenu Passat, která byla uvedena na trh v roce 2005, byla již šestou generací tohoto modelu. Premiéra nového automobilu se konala na autosalonu v Ženevě. Vůz se od svého předchůdce lišil nejen po vzhledové, ale hlavně po technické stránce.

Karoserie
Karoserie Volkswagenu Passat šesté generace se vyznačuje líbivou harmonickou siluetou. Vůz nemá žádné extravagantní designovém prvky a jeho nejpříznivějším poznávacím znamením je velká chromovaná mřížka chladiče. Linie karoserie jsou oblé, bez ostrých zlomů a hran. Vůz se vyráběl v provedení sedan, jako čtyřdveřové kupé CC a jako kombi s názvem Variant.

Nabídka motorů
Pod kapotou automobilu výrobce montoval celou škálu moderních benzínových motorů typu FSI nebo TSI a dieselových agregátů TDI. Velká většina z nich měla čtyři válce uspořádané do V. Objemově nejmenší benzinový motor měl objem 1.4 l a výkon 110 kW. Špičkou v nabídce pohonných jednotek passatu byl šestiválcový vidlicový benzinový motor s objemem 3.6 l a výkonem 206 kW. Nejoblíbenější verzí motoru byl však slavný dieselový agregát TDI. Dvoulitrová pohonná jednotka byla dostupná s výkonem 103 kW a 125 kW. Tento motor je proslulý dobrou dynamikou a přiměřenou spotřebou paliva a je dodnes považován za jednu z nejlepších dieselových jednotek vůbec.

Podvozek
Motor vozu mohl být spojen s manuální převodovkou s pěti nebo šesti rychlostními stupni a se šesti nebo sedmistupňovým automatem DSG. Kromě verze s pohonem předních kol byl vůz dostupný také s pohonem 4x4 s označením 4Motion. Oproti dřívější generaci, do níž se montoval centrální diferenciál Torsen, byla u této generace passatu použita mezinápravová spojka Hladex. Toto řešení dovoluje ve větší míře přenášet podle potřeby točivý moment mezi nápravami, díky čemuž se u verze 4Motion podařilo snížit spotřebu paliva.

Nový podvozek
Oproti předcházejícím generacím modelu nebyl nový Volkswagen Passat představený v roce 2005 po technické stránce spřízněn se svým protějškem v nabídce Audi A4. Tentokrát byl základnou prodloužený podvozek vycházející ze dvou menších modelů Volkswagenu – Golfu a Bory. Důvodem byly důležité změny v konstrukci automobilu, týkající se mj. konfigurace pohonného systému. Namísto systému s podélně umístěným motorem používaným u předchůdce byla pohonná jednotka v novém automobilu umístěna příčně, což značně zvětšilo prostor kabiny vozu.

Inovovaný passat
V roce 2010 prošel Volkswagen Passat modernizací, při níž byla poněkud změněn vzhled karoserie. Drobné změny byly provedeny u všech částí karoserie kromě střechy. Byly také zavedeny nové bezpečnostní systémy včetně detekce únavy řidiče. Interiér vozu ale zůstal bez větších změn.

Taxislužba ve Vídni
Taxislužbu provozují ve Vídni taxikářské firmy. Poskytují cestujícím odborné služby a bezpečnou dopravu v komfortních podmínkách. Všechna vozidla jsou vybavena taxametry se státní homologací. Tarif je pevný, závisí na denní době, počtu ujetých kilometrů a době jízdy. Při použití obyčejného taxíku na letiště je zpoplatněna i zpáteční jízda. Jsou zde ještě speciální taxíky, tzv. Airport-Taxi, které jezdí výhradně po trase letiště-Vídeň. Cena je zde určována individuálně a jízdné za zpáteční cestu se neúčtuje. Taxikářské firmy nabízejí také specifické služby, např. si lze objednat taxík pro neslyšící, v němž taxikář ovládá znakový jazyk. Dostupné jsou také služby pro turisty, které kromě dopravy zahrnují i prohlídky. V takovém případě řidič zaveze turisty na nejzajímavější místa Vídně a provede je po památkách.     

Green Taxi
Úřady města Vídně chtějí omezit emise výfukových plynů, a proto provádějí výměnu dopravních prostředků ve městě za ekologičtější, které produkují méně spalin. Byly také zavedeny standardy emisí výfukových plynů pro taxikářské firmy. Ve Vídni již jezdí přes 200 ekologických taxíků s hybridním pohonem. Na zemní plyn nebo s dieselovými motory splňujícími normu Euro 6. Jsou označeny nápisem Green Taxi. Při telefonické objednávce lze požádat o přistavení, bez jakéhokoliv příplatku, ekologické taxi.

 

 

Zdroj: Časopis „Taxíky světa“ vydavatel AMERCOM SA, Polsko www.amercom.cz