taxi_peugeot.html
Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

Taxíky světa

úvodní stránka

Peugeot 203
Casablanca 1960







Technická data
Motor: čtyřdobý řadový čtyřválec o obsahu 1300 cm3
Převodovka: čtyřstupňová manuální
Max. rychlost: 115 km/h (později 120 km/h)
Výkon: 41 HP (později 44 HP)
Délka: 4350 mm (sedan), 4530 cm (kombi)
Rozvor náprav: 2580 mm (sedan), 2780 (kombi)

 
Peugeot 203

Praktická karoserie a jednoduchá mechanika předurčovaly Peugeot 203 k využití ve vozovém parku taxislužby.

Jakmile byla v roce 1947 spuštěna výroba modelu Peugeot 203, bylo jasné, že je na světě jeden z nejmodernějších vozů té doby. Měl nezávislé zavěšení kol s vinutými pružinami. Hydraulické brzdy a ekonomický výkonný motor. Peugeot se vyráběl až do roku 1960.

Poválečný model
Peugeot 203 byl první zcela nový model francouzské značky uvedený do prodeje po 2. světové válce. Vývoj tohoto projektu začal tajně už v roce 1942 a trval autorům pět let. Poprvé byl tento vůz představen na automobilové výstavě v Paříži v roce 1947 a jeho sériová výroba začala v Sochaux o rok později.

Moderní karoserie
Model 203 patřil k vozům střední velikosti. Jeho délka závisela na modelové verzi. Sedan měl 4350 mm a kombi 4530 mm. Díky velkému rozvoru náprav 2580 až 2780 mm byl interiér automobilu poměrně prostorný. Základem vozu se poprvé v historii firmy stala samonosná karoserie. Její oblé tvary propůjčovaly automobilu Peugeot 203 vzhled moderního aerodynamického vozu. Poněkud vystouplé blatníky připomínaly automobily vyráběné před válkou. Absence schůdku, který blatníky spojoval a mírně se svažující střecha, působily vskutku novátorsky. Nabídka firmy obsahovala několik variant karoserie. Nejpopulárnější byl čtvyřdvéřový sedan. Kromě něj se vyráběla pětidvéřová varianta kombi nazvaná Commerciele a také varianta pro 6 osob Familiale. V roce 1952 k nim přibylo dvoudveřové kupé vyráběné v omezeném počtu a v roce 1953 kabriolet.

Pohon
Pod kapotou automobilu Peugeot 203 pracoval moderní čtyřválcový řadový motor s obsahem 1.3 l. Byl vybaven hliníkovou hlavou válců a ve svých počátcích dosahoval výkonu 41 HP, později až 44 HP. Automobil byl schopen vyvinout maximální rychlost 115 – 120 km/h. Vůz disponoval klasickým pohonným systémem. Podélně umístěný motor vpředu, pohon byl na zadní kola přenášen pomocí manuální čtyřrychlostní převodovky.

Komerční úspěch
Peugeot 203 byl velmi povedený model. Praktický, spolehlivý, houževnatý a s levným provozem. Důležitá byla také jeho nízká cena. Všechny tyto faktory přispěly k velkolepému tržními úspěchu tohoto automobilu.  V 50. letech dvacátého století patřil k nejprodávanějším vozům ve Francii. Za 12 let produkce bylo vyrobeno více než 685 tisíc exemplářů. Úspěch na francouzském trhu přiměl výrobce k prodeji automobilu v zahraničí. Vozy Peugeot 203 byly vyváženy např. do Německa a severní Afriky, kde sloužily také jako taxi.

„Petit taxi“
Petit taxi jsou maroská taxi, která se pohybují po administrativním území měst. Firmy používají malé, nejčastěji pětidvéřové modely automobilů, které mohou přepravovat maximálně 3 cestující. Za nástupce automobilu Peugeot 203 a 404 lze v současnosti považovat populární hatchbacky.

Zdroj: Časopis „Taxíky světa“ vydavatel AMERCOM SA, Polsko www.amercom.cz