Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

Taxíky světa

úvodní stránka

Peugeot 504
Lagos 1977

 

Technická data
Peugeot 504 (1968-1983)
Motor: R4
Objem: 2.1 litrů
Výkon: 44 kW
Maximální rychlost: 134 km/h
Hmotnost: 1.225 kg

 

Peugeot 504                  
Peugeot 504 patřil historicky k nejzdařilejším modelům firmy. Díky své houževnatosti a spolehlivosti se postupem času vydobyl pověst jednoho z nejpopulárnějších taxi v afrických zemích.


http://cs.wikipedia.org/wiki/Peugeot_504

Střední třída
Peugeot 504 byl představen 12. září 1968 a patřil k vozům střední třídy. Prezentoval se jako nástupce v modelu 404, vyráběného od začátku šedesátých let minulého století. Ve Francii se však oba modely vyráběly současně ještě deset let. Elegantní karoserie vozu 504 zaručovala jistou originalitu. S designem vozu dokonale ladily subtilní sloupky a chromované orámování oken. Zajímavé tvarování zádní části vozu s postupně klesající linií kufru, plastová černá mřížka chladiče, zdobená firemním logem, a zároveň nevšední řešení světel dodávaly modelu na atraktivnosti.

Od sedanu k pickupu
Peugeot se vyráběl ve dvoudvéřové a čtyřdveřové variantě jako sedan, kombi, coupé, kabriolet a pickup. Ve Francii se výroba vozu Peugeot 504 zastavila v roce 1983. Licenčně byl tento model vyráběn např. v Argentině, Číně, Keni a Nigérii. V posledně jmenované zemi skončila výroba dokonce až v roce 2005. Výjimečně houževnatý model Peugeot 504 se těšil své popularitě zejména ve státech s méně kvalitními vozovkami. V některých afrických státech můžeme dodnes potkávat jeho vysloužilé exempláře používané jako taxi.   

Mechanika
Vpředu měl automobil klasický podélně umístěný motor, jenž poháněl zadní kola. Nabídka agregátů se postupně rozšiřovala, a to o benzinové o objemu 2.0 a 2.7 litrů a dieselové o objemu 1.9, 2.1 a 2.3 litrů. S motory spolupracovaly čtyř nebo pětistupňová manuální převodovka s pákou na sloupku řízení, případně třístupňový automat ZF. Vozidlo bylo vybaveno účinným posilovačem brzdového systému. Vpředu byly kotoučové brzdy, vzadu podle verze automobilu buď bubnové, nebo rovněž kotoučové.

Jízdní komfort
K největším kladům vozu Peugeot 504 patřila komfortní jízda, a to díky prostornému, dobře odhlučněnému interiéru, měkkým pohodlným sedadlům a dokonale vyladěnému zavěšení, které zajišťovaly vinuté pružiny vpředu se vzpěrami Mc Pherson, vzadu s vlečnými rameny. Díky výbornému odpružení odolával automobil i nekvalitním vozovkám.

Peugeot v 70. letech 20. století
Sedmdesátá léta dvacátého století znamenala pro firmu Peugeot období velkých úspěchů. Její modely patřily ve svých třídách ke špičce evropských vozů, což obzvláště platilo pro automobily malé a střední třídy.

Peugeot 104
Nejmenším vozem v nabídce automobilky Peugeot byl model 104, představený v roce 1972. Jednalo se o moderní vůz s pohlednou karoserií se zkrácenou zadní částí. V prvních letech výroby byl známý především jako čtyřdveřový sedan. V roce 1976 se objevila pětidveřová verze s karoserií typu hatchback, což přidalo vozidlu na praktičnosti. Malý Peugeot poháněl řadový čtyřválcový motor o objemu 1 litr, který byl umístěn vpředu napříč a poháněl přední kola. Motor moderní konstrukce s integrovanou převodovkou a vačkovou hřídelí v hlavě válců byl vyroben ze slitin hliníku.

Peugeot 304
Model 304, rodinný vůz nevelkých rozměrů, byl představen v roce 1969. Jeho karoserie navržená italskou firmou Pininfarina se vyznačovala poměrně moderní mechanikou. Motor umístěný vpředu s pohonem předních kol a nezávislé přední zavěšení umožňovalo dobrou ovladatelnost. Vzhledem ke své velikosti nabízel automobil poměrně vysoký jízdní komfort. K hlavním pohonným jednotkám patřily 1.3 litrů benzínové nebo 1.4 litrů dieselové motory.

Peugeot 604
Model 604 se začal vyrábět v roce 1975. Od třicátých let minulého století se stal v nabídce automobilky Peugeot prvním vozem luxusní třídy. Poměrně masivní hranatou karoserii navrhla opět firma Pininfarina. V nabídce se nacházel výhradně čtyřdveřový sedan. Pod jeho kapotou mohl pracovat benzinový motor V6 s obsahem 2.8 litrů anebo řadový čtyřválcový turbodiesel s obsahem 2.3 či 2.5 litrů. Vysoký komfort jízdy a prestiž odpovídající své třídě však automobilu nezaručovaly jeho úspěch na trhu. Do ukončení výroby v roce 1985 bylo vyprodukováno pouhých 155 tisíc těchto automobilů. Hlavním důvodem nezájmu kupujících se ukázala konkurence lépe zavedených luxusních značek na trhu, např. Mercedes nebo Jaguar.

Francouzský luxus
Výroba automobilů luxusní třídy nebyla nikdy doménou francouzských výrobců. Zatímco nejluxusnější modely od firem Citröen, Peugeot nebo Renault byly oblíbené ve Francii, v ostatních zemích Evropy kupující upřednostňovali německé značky. Vozy jako Renault 25 a Safrane nebo Citröen XM nezaznamenaly Na trhu větší komerční úspěch. Mimo Francii postihl slabý odbyt také nástupce automobilu Peugeot 604, modely 605 a 607.


Zdroj: Časopis „Taxíky světa“ vydavatel AMERCOM SA, Polsko www.amercom.cz