Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

Taxíky světa

úvodní stránka

Renault Colorale
Alžír 1950

 

http://shop.foxtoys.cz/zbozi/nostalgie-renault-colorale-50-taxi-sahara+id-N036.html

Technická data
Renault Colorale (1950-1957)
Motor: R4
Objem: 2.4 litrů
Výkon: 35,3 kW
Maximální rychlost: 100 km/h
Hmotnost: 1.640 kg

 

Renault Colorale
Padesátá léta 20. století byla obdobím rychlého rozvoje firmy Renault. Modely 4CV a Dauphine, které se tehdy vyráběly, sklidily na trhu velký úspěch. Renault Colorale byl v Evropě o poznání méně populární, avšak dokonale se osvědčil v těžkém africkém terénu.

 

http://www.smallcars.cz/kombi/168254-renault-colorale-taxi-1-43.html

Karoserie  
Nejoriginálnějším prvkem Renaultu Colorale uvedeného na trh v roce 1950 je jeho prostorná karoserie typu kombi. V 50. letech minulého století měla drtivá většina rodinných automobilů karoserii typu sedan a Renault byl jednou z mála výjimek z tohoto pravidla.Design modelu Colorale byl konzervativní a zřetelně navazoval na vozy z předcházejících desetiletí. Svědčí o tom vystouplé přední blatníky, silně vyklenutá kapota, okázalá chromovaná mřížka chladiče a klasické kulaté přední světlomety. Nepříliš moderní vzhled umocňovala i svislá boční okna a ploché čelní sklo.

 

Nevzhledný, ale prostorný
Nehezký, těžkopádný tvar karoserie však měl také své výhody. Díky němu byl interiér vozidla prostorný a vysokými dveřmi se do něj lehce nastupovalo. Nakládání zavazadel zase usnadňovaly vodorovné dělené zadní dveře, jejichž horní část se vyklápěla nahoru a spodní do strany. Automobil se vyráběl v několika verzích karoserie. Třídveřové a pětidvéřové kombi s názvy „Savane“ nebo „Prairie“, ale také jako dodávka a menší pickup. Varianta s názvem Prairie umožňovala přepravu až šesti osob a při sklopených zadních sedadlech disponovala zavazadlovým prostorem o objemu 2,75 m³.

 

Jízdní vlastnosti
Pohon Renaultu Colorale obstarával osvědčený motor montovaný dříve do modelu Primaquatre z poloviny 30. let. Pohonná jednotka se čtyřmi válci měla objem 2,4 l a dosahovala výkonu 35,3 kW/48k. S ohledem na poměrně vysokou hmotnost automobilu, která činila 1.640 kg, nebyl tak slabý motor schopný zajistit dobrou dynamiku. Maximální rychlost Renaultu Colorale byla pouhých 100 km/h. V roce 1953 byla proto představena verze s novým motorem o výkonu 42,7 kW/58k. Do ukončení výroby v roce 1957 vzniklo kolem 43 tisíc kusů tohoto nepříliš hezkého, zato však velmi praktického a houževnatého vozidla.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Colorale

Koloniální vůz
Úmyslem konstruktérů Renaultu Colorale bylo vytvořit spolehlivý a houževnatý automobil s praktickou karoserií a vysokými užitnými vlastnostmi. Měl sloužit jako rodinný vůz ve Francii a jako univerzální dopravní prostředek ve francouzských koloniích v Africe. Zejména tento druhý cíl se podařilo splnit téměř dokonale. Poslání vozu zdůrazňoval dokonce i jeho název, který je spojením francouzských slov coloniale a rurale, což znamená koloniální a venkovský. Pro použití v těžkých terénních podmínkách vznikla verze tohoto automobilu s pohonem všech kol.

 

Výhody a nedostatky
Vysoká hmotnost a nepříliš moderní konstrukce motoru SV měly za následek dosti neekonomický provoz Renaultu Colorale. Díky tradiční jednoduché mechanice však tento automobil v těžkých provozních podmínkách vykazoval vysokou odolnost, snadno se opravoval a byl i poměrně spolehlivý. Z těchto důvodů se Renault Colorale prodával lépe v afrických koloniích než ve Francii, kde potenciální zájemce odrazovaly jeho nepříliš elegantní karoserie a nízký výkon motoru.

 

http://www.renaultclub.cz/renault_colorale.html  

Zdroj: Časopis „Taxíky světa“ vydavatel AMERCOM SA, Polsko www.amercom.cz

 



Zdroj: Časopis „Taxíky světa“ vydavatel AMERCOM SA, Polsko www.amercom.cz