Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

Taxíky světa

úvodní stránka

Simca 1000
Stockholm 1970

 

Technická data
Simca 1000 (1961-1978)
Motor: R4
Objem: 0.9 litrů
Výkon: 32 kW
Maximální rychlost: 116 km/h
Hmotnost: 730 kg

 

Simca 1000 byla představena na mezinárodním autosalonu v Paříži v roce 1961. Nevelký automobil s pohlednou karoserií a poměrně moderní technikou byl na trhu dobře přijat. Popularita tohoto modelu ještě stoupla, když 50 aut této značky začalo sloužit jako taxi v Paříži.

Estetická karoserie
Přestože Simca 1000 byla poměrně malá – délka vozidla necelých 3,8 m – měla prostorný interiér, do něhož se dalo pohodlně nastoupit čtyřmi dveřmi. Automobil měl karoserii typu sedan s ladnými, harmonickými křivkami. Model byl bohatě prosklený, řidič měl proto skvělý výhled. Díky motoru vzadu a umístění nádrže na palivo za zadní sedadla měl zavazadlový prostor v přední části vozidla solidní objem. Jeho využití ovšem poněkud omezovalo rezervní kolo umístěné svisle na jeho přední stěně.

 

Motor vzadu
Moderní pohonná jednotka vozu Simca byla umístěna podélně za zadní  nápravou a poháněla zadní kola. Čtyřválcový motor byl chlazen vodou a ze začátku měl objem 0,9 l, postupně byly zavedeny varianty s motorem o objemu 0,8, 1,1 a 1,3 l. S motorem spolupracovala manuální synchronizovaná převodovka se čtyřmi rychlostmi. Do některých verzí automobilu byla montována také třírychlostní poloautomatická převodovka značky Ferodo. Díky nízké hmotnosti dosahující sotva 730 kg postačily pro dosažení dostatečné dynamiky malé motory, přičemž spotřebovaly poměrně málo paliva.

 

Podvozek
Při konstrukci podvozku automobilu Simca 1000 zvolili návrháři kompromis. Naladění tlumičů bylo komfortní, díky čemuž dobře tlumilo nerovnosti terénu. Nevýhodné rozložení hmotnosti vozidla v poměru 36/65 v důsledku umístění motoru vzadu mělo však za následek nepříliš dobré jízdní vlastnosti, zejména velkou přetáčivost. S ohledem na potřeby průměrného uživatele tohoto malého vozu je však možno uznat konstrukci jeho podvozku za zdařilou, navíc v roce 1968 prošlo zavěšení zadních kol rozsáhlou modernizací.

 

Skromný, ale prostorný
Interiér automobilu překvapil svými rozměry – bez problému se sem vešly čtyři dospělé osoby. Jinak ale bylo jeho řešení jednoduché a úsporné. Řidič měl k dispozici pouze základní ukazatele, palubní deska byla vyrobena z tvrdých plastů a sedadla měla levné čalounění.

 

Krátká kariéra
I když měla Simca 1000 v roli pařížského taxi dobré jméno (měla levný provoz, neměla velké rozměry, a přitom byla dostatečně prostorná) její využití v tomto směru netrvalo dlouho. Po sotva několika měsících byla vozidla této značky v provozu taxislužby vyřazena a vystřídaly je automobily větších rozměrů. Přesto se tento marketingový tah firmy ukázal jako velmi účinný, černočervená taxi Simca se totiž objevila v tisku, a díky tomu se automobil rychle začal velmi dobře prodávat.

 

Tržní úspěch
Simca 1000 se ukázala být vcelku povedeným automobilem. Praktická karoserie, hospodárný provoz a přiměřená cena přispěly k její oblibě a rychlému získání značného podílu na trhu malých automobilů ve \Francii. Stala se hitem své firmy, i přes silnou konkurenci ze strany vozů Renault 8 a Citröenu Ami. Do ukončení výroby v roce 1978 byly vyrobeny téměř dva miliony exemplářů automobilu Simca 1000.

 

Zdroj: Časopis „Taxíky světa“ vydavatel AMERCOM SA, Polsko www.amercom.cz