Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

Taxíky světa

úvodní stránka

Toyota Crown
Hongkong 1995

Technická data
Motor: řadový čtyřválec s automatickou převodovkou
Objem: 2.0 l
Výkon: 113 HP
Maximální rychlost: 160 km/h
Hmotnost: 1400 kg

Toyota Crown
Toyota Crown je velký sedan japonského koncernu vyráběný od poloviny 50. let dvacátého století. Mezi mnoha generacemi tohoto automobilu se vyjímá model Komfort, který byl veřejnosti představen v roce 1995. Již při navrhování tohoto vozidla bylo jasné, že bude sloužit jako vůz taxislužby.

Klasický sedan
Zvenčí se automobil nevyjímá ničím zvláštním a je podobný mnoha japonským čtyřdveřovým sedanům z osmdesátých a devadesátých let minulého století. O kvalitě automobilu však nerozhoduje jen jeho design, ale také užitná hodnota. Automobil je znám kvalitou továrního provedení, mechanickou odolností a spolehlivostí. Díky tomu dobře snáší náročný provoz vozidel taxikářských společností, což spočívá především v počtu denně ujetých kilometrů.

Solidní mechanika
U vozu Toyota Crown byl použit klasický systém pohonu. Motor umístěný vpředu pohání zadní kola vozu. Pod kapotou pracuje spolehlivý řadový čtyřválcový motor, jehož konstrukce byla zaměřena spíše na odolnost a spolehlivost než na vysoký výkon. Automobil má čtyři válce v řadě a při objemu 2.0 litrů doshuje výkonu 113 HP. To Toyotě umožňuje dosáhnout maximální rychlost 160 km/h. Neocenitelným komfortem pro řidiče v přeplněných městských ulicích skýtá s motorem spolupracující čtyřstupňová  automatická převodovka. V roce 2001 byla na trh uvedena zvláštní verze Toyota Crown s motorem upraveným na spalování LPG.

Vybavení
Ke standardnímu vybavení automobilu patří patnácti palcové ocelové ráfky, ABS, klimatizace a rádio. Instalace centrálního zamykání je možná za příplatek. Do některých automobilů se montuje také start-stop systém. Vůz se těší velké popularitě jako taxi v Japonsku, Singapuru a Hongkongu.

Jednodušší a výkonnější
Ve srovnání s civilní verzí automobilu mají Toyoty vyrobené pro taxislužbu čalounění sedadel levnější, avšak odolnější proti poškození zákazníkem. Jednodušší je rovněž provedení palubní desky. Naopak jako prvek navíc lze označit otevírání zadních dveří z místa řidiče, což je z hlediska využití tohoto vozidla velmi praktické.

Zdroj: Časopis „Taxíky světa“ vydavatel AMERCOM SA, Polsko www.amercom.cz