Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

Taxíky světa

úvodní stránka

GAZ M-21 Volha
Moscow 1955

GAZ M-21 - technická data
Motor: R4
Objem: 2,4 litrů
Výkon: 52kW/71k
Maximální rychlost: 135km/h
Hmotnost: 1422 kg

 

GAZ M-21 Volha
Prototypové exempláře vozu GAZ M-21 Volha byly veřejnosti představeny v roce 1955 a o rok později byla zahájena sériová výroba tohoto modelu, který vystřídal v nabídce model Poběda vyráběný od roku 1946. Nový automobil byl ve srovnání se svým předchůdcem značně modernější tvarem, ale i použitými technickými řešeními.

Jednoduchý a solidní
GAZ M-21 měl solidní konstrukci s jednoduchou údržbou, díky čemuž se dobře osvědčoval v těžkých podmínkách , které panovaly na sovětských cestách. Opravu auta bylo možno provést s použitím základního nářadí. Díky tomu získal model Volha v bývalém Sovětském svazu velikou popularitu a přispěl k rozvoji automobilismu v této zemi. Vozidla byla používána rovněž policií, státními úředníky a sloužila i jako taxi.

Moderní karoserie
GAZ M-21 měl výrazně modernější karoserii než jeho předchůdce. Měl zcela nový styl připomínající spíše americká auta té doby. Za moderní prvky lze považovat jednodílné panoramatické přední sklo, velké zadní okno a design podobný americkým vozům té doby. Eleganci karoserii dodávaly chromované doplňky v podobě mřížky chladiče, rámky lemující reflektory a skla, kovové lisované nárazníky a ozdobné lišty podél prahů vozidla. K zajímavým designovým počinům lze přiřadit použití lisovaných zadních blatníků a částečné zakrytí zadních kol. Přestože byl automobil větší než model Poběda, jeho karoserie nepůsobila příliš masivním dojmem. Oproti svému předchůdci mělo auto karoserii typu sedan s odděleným zavazadlovým prostorem. Vstup do vozu zajišťovaly čtyři dveře. Interiér byl vybaven dvě širokými lavicemi celkem pro pět cestujících. Originálním prvkem palubní desky byl kryt rychloměru z průhledného plastu. Vyráběla se i verze kombi.

Motor a podvozek
Pod jeho kapotou byl značně modernější čtyřválec OHV motor propojený s manuální třístupňovou převodovkou nebo s třístupňovou automatickou převodovkou podle vzoru řešení, jaká používal americký koncern Ford. Motor automobilu měl obsah 2,4 l, a výkon 52 kW/71k. Díky této pohonné jednotce mohl vůz dosahovat maximální rychlosti 135 km/h. Pozdějšími úpravami byl výkon motoru ještě dále navyšován až na 63 kW. Významný pokrok bylo možno zaznamenat také u podvozku vybaveného centrálním systémem mazání, což značně zjednodušovalo jeho obsluhu.

 Zdroj: Časopis „Taxíky světa“ vydavatel AMERCOM SA, Polsko www.amercom.cz