Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

Taxíky světa

úvodní stránka

Tuk-tuk TT 350
Bangkok 1980

 

Technická data
Motor: R2
Objem: 0,35 l
Výkon: 25 HP
Maximální rychlost: 90 km/h
Hmotnost: 250 kg

 

Tuk-tuk TT 350 z roku 1980

Tuk-tuk je lidový název pro populární motorovou rikšu v Thajsku. Po několik desetiletí patří k nejčastěji používaným dopravním prostředkům ve městě.
 

První motorové rikši
První třístopá vozidla podobná současným motorovým rikšám vznikla v Japonsku – firma Daihatsu vyráběla vozidla nazývaná Midget. Další vzorovou konstrukcí byl model Piaggio Ape vyráběný od roku 1948. Tato vozidla se licenčně dělala v Indii v továrně Bajaj a vyvážela se mj. do Keni, Etiopie, Tanzanie a Nigérie.
 

Tři kola
Zvenku se Tuk-tuk vůbec nepodobá typickému taxíku. Liší se od něj prakticky vším, počínaje počtem kol a absencí karoserie konče. Tyto rozdíly vyplývají z toho, že co se týče konstrukce, má tuk-tuk více společného s motocyklem než s automobilem. Lehké vozidlo, vážící kolem 250 kg, se pohybuje na třech kolech. Ta přední jsou vybavena motocyklovými řídítky.
 

Pohonný systém asijského taxi
Pohon tuk-tuku obstarává motocyklový motor umístěný v předu uprostřed. Nad ním je připevněno sedadlo řidiče. Z motoru je pohon přenášen na zadní kola a nad nimi je umístěno sedadlo pro 3 cestující. Přední část tuk-tuku je vybavena motocyklovým světlem a plochým sklem, které chrání řidiče i cestující před větrem. Nad celým vozítkem je natažena měkká střecha upevněná na lehké trubkové konstrukci.
 

Výtvarné umění
Tradiční tuk-tuky pohybující se po ulicích Bangkoku jsou modro-žluté. Řidiči svá vozidla zkrášlují, zdobí je pestrými malbami a lesklými ozdobami tak, že původní barvu mnohdy nelze ani určit.
 

Lepší než auta
Tuk-tuky jsou nejpopulárnějšími městskými dopravními prostředky v Bangkoku a dalších velkých městech Thajska. V hlavním městě se taxa rovná ceně za cenu klasickým taxi. To proto, že v husté městské dopravě mají větší schopnost manévrování a do cíle dorazí mnohem dříve než automobily. Kromě Thajska jsou dodnes motorové rikši důležitým prvkem veřejné dopravy v mnoha rozvojových zemích. K největším výrobcům vozidel tohoto typu patří firmy Bajaj Auto v Indii a italské společnosti Vespa a Piaggio.
 

Ekologie
Dnes končí doba nepříliš ekologických a hlučných tuk-tuků z 80. let minulého stéletí. Na jejich místo přicházejí značně ekologičtější rikši poháněné plynem LPG nebo elektřinou. Novější vozidla jsou také vybavena lepšími kryty, které zajišťují ochranu cestujících před nepříznivým počasím. Thajské motorové rikši jsou vyráběny mj. továrnami Tuk.tuk Forwerder Co, MMW Tuk-Tuks Co a Monika Motors Ltd.

 

 

Zdroj: Časopis „Taxíky světa“ vydavatel AMERCOM SA, Polsko www.amercom.cz