Tomáš Martinovský
Tomáš Martinovský
motto: co se vleče, neuteče

Ženevský autosalon 2010

Ženevský autosalon 2010

Opel

Automobilka s bleskem ve znaku, ženevské veřejnosti, poprvé představila model Meriva, který způsobil rozruch svými dveřmi. Opel Ampera předvádí svou životaschopnost a koncept Flextreme GT/E budoucí směr designu značky. Trochu stranou všeho dění zůstává technicky modernizovaná Corsa.

Meriva

První fotografie a informace o nové generaci modelu Meriva byly zveřejněny začátkem letošního ledna a od té doby Opel průběžně uvolňuje další a další informace o své novince. Ta po stránce designu navazuje na modely Insignia a Astra, ale mnohem větší pozornost přitahuje díky svému systému otevírání druhého páru dveří proti směru jízdy.

Smyslem tzv. FlexDoors je usnadnění přístupu na zadní sedadla. Palubní elektronika nedovolí jízdu s otevřenými nebo nesprávně uzavřenými dveřmi, po rozjezdu se dveře automaticky uzamknou. Otevření dveří v úhlu blížícím se 90º uvolňuje nástupní profil, jehož velikost ovlivňuje velká výška dveří, a prostor vedle vozu. Přední dveře se otevírají pod stejně velkým úhlem jako ty zadní. Instalace dětské sedačky by měla být podle tvůrců snaží (řidiči nepřekáží po vystoupení dveře uchycené v B-sloupku), podobně jako nastupování.

Přítomnost B-sloupku je nezbytná, Opel ji vysvětluje zachováním strukturální stability při případné nehodě. K tomu snad jen dodávám, že bez něj by to zřejmě taky šlo, ale nárůst hmotnosti a ceny takové konstrukce by zřejmě nebyl adekvátní přínos tak revolučního řešení. Alespoň ne v segmentu, který operuje s cenami mezi 300 až 400 tisíci Kč.

První Meriva vynikla v roce 2003 variabilitou interiéru postaveném na skromném půdorysu. Opel proto šel cestou rozvíjení osvědčených řešení sklápění sedadel. Ke známému systému zadních sedadel FlexSpace, nyní vylepšenému o jednodušší ovládání, přibylo nové řešení variabilní středové konzoly FlexRail. Zadní sedadla lze podélně posunovat a zvětšovat tak zavazadlový prostor na úkor místa pro cestující. Komu bude Meriva připadat málo flexibilní, může si poprvé objednat integrovaný nosič kol Flex-Fix v zadním nárazníku, známý z Astry, Corsy nebo Insignie.

Přední sedadla respektují nové poznatky ergonomie a podobně jako v Astře mají mít největší seřizovací rozsahy v rámci třídy. Podélně lze přední sedadla posunovat o 240 mm, vertikálně o 65 mm.

Mezigeneračně došlo na prodloužení karoserie cca o 20 cm, rozvor náprav i rozchodů kol. Motorová paleta, složená ze šesti přeplňovaných motorů, pokrývá výkonové spektrum od 55 kW do 103 kW.

Prodej nové generace Opelu Meriva se rozběhl na prvních trzích v květnu letošního roku.

Ampera

Opel si samozřejmě nenechal ujít možnost prezentovat v Ženevě další pokroky ve vývoji modelu Ampéry, jehož sériová výroba se má rozběhnout již v příštím roce. Tentokrát se ovšem nejednalo o předvádění nových linií karoserie nebo zásadních změn v technice, ale doslova a do písmene životaschopnosti tohoto vozu v reálném provozu.

První předprodukční prototyp, který se do loňského konceptu v detailech lioší, má pozměněnou přední část a jiná kola. Opel se vydal z centrály do Ženevy ukázat praktickou každodenní použitelnost tohoto druhu vozidel.

Na 600 kilometrů dlouhou jízdu do Švýcarska vyrazil s Amperou Gherardo Corsini. Ten je v současné době ředitelem oddělení EVI (Electric Vehikle Implementation) značek Opel a Vauxhall. Zabývá se tedy elektřinou poháněnými vozidly a jejich uváděním do praxe.

Pro pohon Ampery je klíčový systém Voltec, který používá elektřinu jako primární zdroj energie, pokud dojdou baterie, je v záloze malý zážehový motor 1.4 l, který kromě benzinu může spalovat i směs etanolu E 85. Funguje také jako generátor, takže vyrábí elektřinu pro pohon kol. Ampéry tedy není klasickým hybridem, kde je spalovací motor podporován elektromotorem, ale patří do kategorie E-REV (Extended-Range Electeric Vehucle) s opačným principem pohonu a možností jízdy pouze s využitím elektrické energie.

Elektromotor disponuje výkonem 110 kW/150 k a točivým momentem 370 Nm. Je napájen z 220 lithiových článků uspořádaných ve tvrau písmene T. Ty mají celkovou kapacitu 16 kWh a váží 180 kg. Lze je samozřejmě nabíjet z běžné elektrické zásuvky o napětí 230 V.

Automobil je schopen čistě na elektřinu ujet 60 kilometrů, což většině uživatelů například na denní dojíždění do zaměstnání plně postačuje. Celkový akční rádius vozu činí velice slušných 500 km, na delší cesty je samozřejmě třeba využít konvenčního spalovacího agregátu.

Pětidvéřová hatchback pojme čtyři cestující a velikostí odpovídá větším vozům nižší střední třídy, na délku měří 4404 mm, je 1798 mm široký a 1430 mm vysoký. Podvozek disponuje rozvorem náprav 2685 mm, konstrukčně nijak nevybočuje – předu najdeme vzpěry McPherson, vzadu pak klikovou nápravu.

Opel Ampéry jezdí na 17 palcových kolech z hlinikové slitiny s pneumatikami s nízkým valivým odporem. Z nuly na 100 km/h zrychlí za 9 sekund a po německých dálnicích je schopna jet až 161 km/h. Z této rychlosti dokáže bezpečně zastavit díky kotoučovým brzdám na všech kolech. Do zavazadlového prostoru se i přes přítomnost baterií pod podlahou vejde 301 l nákladu.

Opel Ampera – cena revolučního elektromobilu začíná na 42 900 EUR¹

     Ekologický model: Prvních 40 až 80 km pouze na elektrický pohon
Operativnost: Akumulátory se dobijí během třech hodin
Žádné limity: Akční rádius může dle potřeby přesáhnout 500 km
 Prostor: Pětidveřový model nabízí dost prostoru pro čtyři pasažéry a jejich zavazadla
Výrobce začíná přijímat první objednávky

Budoucnost právě začíná: Automobilka Opel dnes začíná nabírat objednávky na model Ampera, první evropský elektromobil s prodlouženým dojezdem.

Elektřina je nejlepším řešením pro cestu za nižšími emisemi z automobilové dopravy i nižší závislostí na ropě. Ale elektromobil musí majitelům i celé společnosti přinášet jasné výhody – musí být dostatečně atraktivní nejenom pro obyvatele velkých měst. Nyní mají zájemci takový vůz konečně na dosah ruky: Opel připravuje rozběh sériové výroby revolučního elektromobilu Ampera.

Ampera bude vyhovovat potřebám naprosté většiny uživatelů, protože vedle sady lithium-ionových akumulátorů o výkonu 16 kWh je vybavena i unikátním systémem elektrického pohonu, který zásadně zvětšuje akční rádius vozu. Ampera nabízí všechny výhody elektromobilů (především nulové emise a pozoruhodnou dynamiku), ale netrpí jejich obvyklými neduhy (omezený dojezd či velmi dlouhá doba pro dobití).

To vše dělá ze čtyřsedadlové pětidveřové Ampery první evropský elektromobil, který svému majiteli garantuje naprostou svobodu pohybu, aniž by bylo nutné se obávat ztráty mobility vinou vybitých akumulátorů.

Výrobcem doporučená „evropská“ cena Ampery začíná na částce 42 900 EUR (včetně DPH). Protože výbava se může lišit trh od trhu, může se lišit i konečná cena vozu. Zájemci o nový elektromobil Opel Ampera se mohou registrovat na stránkách www.opel-ampera.com a poté budou dostávat nejenom čerstvé informace o vývoji a výrobě jejich vozu, ale budou mít jako první možnost si Amperu i otestovat. A samozřejmě budou se moci stát i prvními majiteli revolučního elektromobilu – prvé Ampery se za svými majiteli vypraví ve čtvrtém čtvrtletí roku 2011.

Někteří výrobci dělí cenovou nabídku svých elektromobilů na dvě části: Cenu za vůz a leasingovou cenu za sadu akumulátorů. To opticky zvýhodňuje jejich modely, protože nabídka jasně nespecifikuje leasingový koeficient. Prakticky je ale součet ceny vozu a několikaletých leasingových splátek shodný s cenou, která rovnou zahrnuje cenu vozu i akumulátorů. Nabídka automobilky Opel vylučuje podobná nedorozumění, protože cena Ampery rovnou zahrnuje jak vůz, tak i akumulátory. Opel samozřejmě také dokáže nabídnout Amperu na leasing.  

„Ampera definuje novou úroveň e-mobility. Žádný jiný elektromobil nenabízí takovou volnost v individuální přepravě jako Opel Ampera,“ říká Alain Visser, vicepresident automobilky Opel odpovědný za prodej, marketing a poprodejní služby. „Ampera nedělá kompromisy – je to atraktivní i praktický automobil, který je radost řídit a který přináší špičkovou míru kvality.“ 

Výkonné a rychle se nabíjející baterie
Opel Ampera je elektromobilem, který dokáže bezproblémově fungovat v nejrůznějších klimatických podmínkách. Kola vozu jsou vždy a za všech okolností poháněna pouze elektricky. Při jízdách do vzdálenosti 40 až 80 km je trakční elektromotor napájen ze sady lithium-ionových akumulátorů o výkonu 16 kWh. Při jízdě v čistě elektrickém režimu Ampera neprodukuje žádné škodlivé emise.

Nezávislé studie ukazují, že asi 80 procent Evropanů najede denně méně než 60 km, což znamená, že Ampera svých dojezdem na energii akumulátorů přesně odpovídá tomuto limitu. Vybité akumulátory lze dobít z běžné elektrické sítě 230 V během pouhých třech hodin.  

Pokud se řidič vydává na delší cestu, spustí se po vyčerpání akumulátorů malý zážehový motor pohánějící generátor, který dodává energii trakčnímu elektromotoru a dobíjí akumulátory – akční rádius na jednu nádrž potom činí více než 500 km. Tento systém znamená, že Ampera dokáže bez jakýchkoli omezení sloužit celé rodině jako normální rodinný automobil.

Aby se efekt elektromobilů dal vypozorovat ve zlepšení ekologie, musí se jich prodávat vysoké počty. A elektromobil, jako Ampera, představuje rychlou a efektivní cestu k tomuto cíli, protože od svého majitele nevyžaduje prakticky žádnou zásadní změnu životního stylu.

Atraktivní design – na první pohled Opel
Ampera nese zřetelné rysy nového designérského jazyka automobilky Opel – výrazná maska chladiče, velké logo automobilky, tvarovaná koncová světla... Každý detail Opelu Ampera byl vyvíjen a laděn tak, aby nový vůz vynikal skutečně špičkovou aerodynamikou.

Interiér Opelu Ampera se s přehledem vyrovná nejlepším modelům střední třídy – to je mj. zásluha i audiosystému Bose nebo dotykového monitoru v palubní desce.

Opel Ampera již stihl získat i první ocenění od odborné veřejnosti – například známý server www.whatcar.co.uk udělil Ampeře cenu „Greenest Car of the Year“, francouzský magazín L’Automobile ocenil Amperu cenou za inovativnost, polský magazín Auto Swiat přisoudil Ampeře titul „Nejlepší elektromobil“.

Flextreme GT/E

Opel uvedl tiskové materiály k novému konceptu titulkem: Tvary těch, co přijdou. Flextreme GT/E tak naznačuje směrování firemního designu.

Studie Opel Flextreme GT/E Koncept je pětidvéřovým kupé na pomezí střední a vyšší střední třídy. Pro výsledný tvar auta jsou určující proporce karoserie (délka 4762 mm, šířka 1871 mm, výška 1308 mm a rozvor 2900 mm), design konceptu ale spojuje nejnovější prvky sériových modelů s dalšími nápady, které se mají promítnout do budoucích modelů.

Dlouhá nízká příď vzdáleně připomíná Opel Speedster, ale hlavním cílem kontrruktérů bylo spojit protichůdné požadavky malé čelní plochy a ochrany chodců při případném střetu. Maska chladiče – výrazně rozšířená a vystupující vpředu z profilu vozu .- se stává dominantní téměř jako u sportovních Mercedesů. Kolem jejich horních rohů se nacházejí diodové světlomety, které tak efektivně využívají obrys denních světel známý z nové Astry nebo Insignie.

Z boku Flextreme GT/E zaujme linií střechy ve stylu kupé a absencí jakýchkoliv výběžků karoserie. Místo klik dveří Opel použil světelné senzory (dveře se otevřou po zakrytí senzoru rukou), zpětná zrcátka nahradily malé kamery. Boční dveře FlexDoors se otvírají od sebe, stejně jako na nové generaci Opelu Meriva. Průhledné panely ve střeše mají proměnlivé zatmavení plodle rozdílu teploty vně a uvnitř auta.

Hlavní ambicí konstruktérů bylo minimalizovat aerodynamický odpor. Výsledný součinitel je 0,22. V zájmu zlepšení aerodynamiky byla redukována čelní plocha, vůz je vysoký jen 1308 mm a má zcela zakrytý spodek. 21 palcová kola obouvají pneumatiky 195/45, protože zbytečná šířka pneumatik také zhoršuje aerodynamiku. Turbulence kolem karoserie jsou redukovány účelově, navrženými ráfky a zejména aerodynamickým prvkem na zádi.

V zadních blatnících jsou ukryty 350 mm dlouhé výsuvné panely, které tvoří boční spoilery. V rychlosti nad 50 km/h se vysunou a tím změní proudění vzduchu kolem zadních rohů karoserie, aby se eliminovaly turbulence.

Karoserie je navíc vyrobena z hliníku a kompozitních materiálů, které jsou použity na povrchové díly. Místo klasických skel použil Opel lehké polykarbonáty. Celková úspora hmotnosti má být 40 % ve srovnání s konvenčními materiály, nicméně údaj o hmotnosti zveřejněn nebyl.

Pohon konceptu je elektrický, konkrétně se jedná o řešení E-REV, které se v sériové výrobě objeví v Opelu Ampéry a sesterském Chevroletu Volt. Flextreme GT/E je první demonstrací tohoto pohonu v tak velkém automobilu, přesto má elektromotor dobíjený spalovacím motorem stačit k překonání rychlosti 200 km/h a akceleraci z 0 na 100 km/h pod 9 sekund.

Elektromotor má maximum výkonu 120 kW/163 k a nejvyšší točivý moment 370 Nm. Pohání přední kola a je napájen z 16 kWh li-ion baterií uspořádaných do tvaru T ve středovém tunelu a pod zadními sedadly. Jmenovité napětí akumulátorů je 350 V a z rozvodové sítě (přípojka 230 V) se nabíjí za 3 hodiny. Při plném nabití lze čistě na elektřinu urazit 60 km.

Další možností nabíjení je zážehový motor 1.4 l o výkonu 53 kW/72 k. S jeho pomocí je možné prodloužit akční rádius na více než 500 km. Opel v takovém případě odhaduje normovanou spotřebu 1.6 l/100 km a emise CO2 40 g/km.

 

Corsa

Do roku 2010 vstupuje Corsa s modernizovanou paletou pohonných jednotek, přepracovaným podvozkem a nově naladěným řízením. Všechna provedená vylepšení navíc doprovází uvedení řady speciálních modelů, jako jsou např. sportovně stylizovaná řada Color Line (s verzemi Color Race, Color Edition a Color Wave), chlubicí se výrazným stylingem karoserie a atraktivními 17palcovými litými koly. Jako připomínku 111 výročí výroby automobilů uvádí Opel také limitovanou edici modelů Corsa 111.

Nejdůležitější změnou pro běžného zákazníka ovšem představuje komplexní modernizace nabídky benzinových motorů, která vede k vyšším výkonům při nižší spotřebě. Všechny zážehové motory a nový 1.7 CDTI 96kW/130k splňují Euro 5 a kombinovaná spotřeba se v průměru snížila o 13% (4,6l/100km). Mezi provedené úpravy patří úspornější olejová čerpadla, optimalizovaný tlak oleje, zkrácení doby pro zahřátí motoru a u agregátů 1.2 Ecotec a 1.4 Ecotec nové variabilní časování ventilů.

Základní tříválec 1.0 Ecotec posílil na 48 kW, točivý moment vzrostl na 90 Nm a kombinovaná spotřeba klesla na 5,0 l/100 km. V této výkonové oblasti se také na vybraných trzích objeví nový mezistupeň v podobě čtyřválcového 1.2 Ecotec  (51 kW/115Nm) s kombinovanou spotřebou 5,3 l/100 km. Dosavadním verze 1.2 Ecotec posiluje na 63 kW/85k při 115 Nm a kombinované spotřebě 5,3 l/100 km.

Jediný motor 1.4 Ecotec (66 kW, 125 Nm) s kombinovanou spotřebou 5,8 l/100 km nahrazují hned tři varianty nové specifikace motoru. Slabší s parametry 64 kW a 130 Nm dosáhne kombinované spotřeby 5,3 l/100 km, resp. 5,5 l/100 km ve verzi s kratšími převody. Stejnou spotřebu nalezneme v tabulkách také u 1.4 Ecotec 74 kW/100k.

U sportovních verzí 1.6 Turbo pro Corsu GSi (110 kW) i Corsu OPC (141 kW) došlo k zachování dosavadních výkonových parametrů, spotřeba ale v obou případech klesla ze 7,9 na 7,3 l/100 km.

Vrcholový turbgodiesel 1.7 CDTI se také dočkal posílení – výkon vzrostl na 96 kW a točivý moment na 300 Nm. Ruku v ruce s tím jde snížení spotřeby o 9 % na 4,5 l/100 km, ale především o sekundu lepší hodnoty pružného zrychlení.

Verze ecoFlex pak dostala nový motor 1.3 CDTI o výkonu 70 kW, který míří i pod kapotu nové Astry. Jeho kombinovaná spotřeba je jen 3,7 l/100 km. Tuto dvojici doplňují dosavadní varianty motoru 1.3 CDTI výkonu 55 a 66 kW.

Konstruktéři připravili také tužší nastavení posilovače řízení s lepší zpětnou vazbou kolem středové polohy a nižšími mechanickými ztrátami v systému. Zadní náprava je upravena pro lepší stabilitu při průjezdech zatáčkami.

Všechny verze mimo Sport, GSi a OPC dostaly měkčí charakteristiku předních i zadních tlumičů a současně silnější přední stabilizátor, který bude kompenzovat nepříznivý vliv měkčího podvozku na ovladatelnost vozu.